Jag har hittat en väldigt läcker (och dyr) platta som jag vill pryda mina köksväggar i. Det är en handgjord teracottavariant med krackelerad glasering.

Nu undrar jag om det finns andra som redan kaklat med handgjort kakel som vill visa bilder och dela erfarenheter om detta? Kanske är det också någon som kan föreslå alternativ till den platta jag förälskat mig i.
 
Handgjort kakel blir jättefint. Speciellt om man gjort det själv.. :)
Var ett jäkla pussel att få ihop det i fönsterbänken bara...Inte en bit som är lika stor. Lite skryt ja vet men kunde inte låta bli  :)
06031.jpg
06032.jpg
06033.jpg

/Olle
 
Läckert.
Jag tycker du har all rätt att skryta.

Inte för att jag tänkt göra det själv, men...
Hur har du gjort?
Vanlig rödlera bränd i keramikugn?
 
Har en moster som är bildlärare på gymnasieskola. Lånade brännugn, vit lera av nåt slag och effektglasyr och vips så blev det kakel! Tog några helger. Först kavla ut lera så att alla bitar skulle få samma tjocklek. Sedan skära till alla bitar och låta dem torka. Efter det skröjbränning, alltså utan glasyr. Därefter doppa alla bitarnas ovansidor i glasyr, pensla på blev för ojämnt. Låta torka och bränna igen. Färdigt! Glasyren är en effektglasyr som skiftar mellan grönt till blått till grått beroende på tjockleken. Har inte färdigställt än, ligger löst och väntar på att fönsterkarmen ska målas. Är väl lite jobbigt att göra om man ska ha till ett helt stort kök men varför inte en dekorbord som man stolt kan säga att man gjort själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.