Hej!
Vi tänkte totalrenovera källaren i vårt hus (bara under mark delvis under mark då det är souterräng hus). Det första vi tänkte göra är att bila upp golvet. Nu till vårt problem. Hur vet vi var avloppsrör mm går i golvet?? Det finns ett avlopp som ej används. Det finns inga ritningar på huset då det är från 1929.... Ska man bar köra på och hoppas på att man inte träffar något viktigt? Vi vet var dagvattenröret finns iallafall.
 
Jag bilade försiktigt och hittade rören strax under plattan. Börja bara någonstans där det definitivt inte finns något rör och ta er fram därifrån.

Annars är det att filma som jag antar är ett säkert kort, men det kostar ju en slant.

Men iom att ni ska totalrenovera och bila upp, så hade jag bara kört på. Kör ni hål på ett rör så får ni laga provisoriskt tills ni får det bytt, för byt när ni ändå är igång.
 
Jo, och en liten halvdan fingervisning är om ni kan få ledningsinformation från kommun etc. Ledningskollen är bra att använda.

Då kan ni åtminstone få en god gissning om vart saker kommer in, och utifrån vad ni ser i huset kan ni få ett hum om var i golv och väggar det kan gömma sig saker. Sedan är det inte alls säkert att det stämmer med vad ni hittar i ett så gammalt hus. Jag är fortfarande förbryllad över hur vi får in elen i vårt hundraåriga hus och vart vissa avlopp egentligen leder.

Men mest troligt har ni en platta på ca 5cm och därunder i jorden hittar ni rören, strax under plattan, kanske ett par cm ner i jorden. Knäcker ni bara till betongplattan med bilhammare och undviker att köra ner spettet för långt i backen så klarar ni rören fint!
 
S
Passa på att byta avloppsstammarna och övriga såna tråkiga saker när ni håller på. Totalrenovering innefattar ju även det som inte syns.

Hur kul är det att spåra och bila i ert nygjutna golv om fem år för att byta eller flytta en golvbrunn?
 
Tack för svar!
Ja, allt ska bytas. Planerar badrum i källaren och, så blir nog ett stort projekt.....
Möjligt att dagvattenledningen också måste bytas.
 
S
Har du ingen vertikal stam så du vet vi vilken ände du kan kan börja i?

Går dagvattnet under huset?
 
Gråa avloppsrör i källare med diverse föremål runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta måste vara avloppsrören?
 
Bilder av rörinstallationer i en mellanvägg med synliga rör och ventiler samt en vägggenomföring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och vattnet.
Kan jag vara säker på att det går ut direkt härifrån? Väggen är en mellanvägg.
 
Måste ju vara ganska nygjort ändå när plaströren går direkt ner i golvet.............spännande reparation av tappvattenröret också.
 
jellohuvud skrev:
Och vattnet.
Kan jag vara säker på att det går ut direkt härifrån? Väggen är en mellanvägg.
Man kan nog aldrig vara säker på något i gamla hus :) Min vattenledning gick ner i golvet alldeles bredvid ytterväggen i ena änden av huset och då tog jag för givet att den gick ut från huset där. Icke, ledningen gick under källargolvet längs ytterväggen längs hela sidan på huset och gick ut i andra änden...
 
kimf
Nu vet jag inte hur gamla era vattenstammar är (inkommande servisledning). Men om det där är mitt i huset. Passa på att förbereda en ny när ni har golvet uppe. Den dagen ni ska byta ända ut i gatan, oavsett om det är nu eller länge fram. Då kan det vara jävligt jobbigt att gå samma väg som den gamla ledningen. Lägg en slang i golvet, som slutar där nuvarande mätare sitter, och slutar vid en yttervägg pt det hållet brunnen i gatan sitter. Sluta någon halv meter ovanför golvet efter gjutning. Så är det enkelt att bara borta ett hål i källarväggen och gå vidare ut sedan den dagen det blir daggs.
Till dess att ni byter hela vägen hade jag fortsatt använda den gamla ledningen tror jag.
 
S
jellohuvud skrev:
Och vattnet.
Kan jag vara säker på att det går ut direkt härifrån? Väggen är en mellanvägg.
hur ser det ut på andra sidan väggen? Om du hittar avstängningsventilen i gatan så borde det vara lättare att gissa var röret går in i huset.

Det gråa avloppsröret ser nybytt ut.

Jag skulle planera in byte av vattenledningen när det är galvat.
 
Läggningen av tappvattenröret var lite akut 😉 men det har hållt iallafall 😊 får väl ta och fixa det samtidigt.
Vattenröret är precis bredvid en yttervägg, men går in i en mellanvägg ändå... kommer ej ut på andra sidan mellanväggen...
Vi har ju två avlopp (brunnar) i källargolvet i andra rum, men misstänker att de inte är nya iallafall...
 
Grått avloppsrör anslutet till golv med koppling och klämma, nära produkter och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett annat avloppsrör
 
En rostig golvbrunn med gallermönster på ett betonggolv, nedslitna skor syns i bildens nedre del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.