Låt oss säga att jag ska bygga en solfångare själv, finns en hel del på nätet men dom flesta bygger på en och samma teknik med aluminium burkar. Finns det annat material som man kan använda som rör som är lika effektivt om inte mer effektivt än burkar?

Behöver inte va så dyrt heller :) Finns det inget annat likvärdigt material så får det bli burkar
 
Varför ska du ha rör?
 
  • Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Rådalen skrev:
Jag vet inte vad som är mest effektivt men denna modell ser rätt proffsig ut till skillnad på burklösningarna om det är något sådant du tänker på

[länk]
Den verkar även relativt enkel att bygga 😁
 
Daniel 109 skrev:
Varför ska du ha rör?
Tänkte att istället att hålla på med ex antal burkar kanske det går att ersätta med något långt rör istället, som ger samma effekt om inte bättre?
 
Dessa går ju att använda dock är det ju bra med något form av motstånd som får luften att turbulera
för att värmas upp ordentligt.

https://www.byggmax.se/ventilation/ventilationsrör/aluminiumslang-p315040#ReadMore

https://www.beijerbygg.se/store/pri...01-46/flexrör-aluminium-1500mm?artikel=474002

Dessa har rätt många olika aluminiumrör, men priset är ju därefter en platta öl per 3 meters rör.
https://www.hjertmans.se/produkter/...ng/grabbracken-handtag/rostfria-aluminium-ror
 
Men oavsett om det byggs av burkar eller ej, varför rör?
 
Det går ju att bygga med plattor och olika flänsar med tror jag det viktiga är

• Luften har ett motstånd så den hinner värmas upp ordentligt
• Att ytan är svart så den drar till sig solljus
• Att man använder sig av material som leder värme bra, aluminium eller koppar

Är ingen expert på området men väl en glad påläst amatör som har testat en hel del
 
Om du kör luften som ska värmas på samma sida som solen lyser så kvittar värmeledningsförmågan.
Det är tiden luften är i solfångaren som är viktig. En lägre fart på fläkten är bättre än högt motstånd.
Färgen håller jag med om att bör vara svart.
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Det håller jag helt med om var nog otydlig :)
 
Har nu byggt en låda för att testa hur varmt det blir i den, förvånansvärt varmt tyckte jag. Då har jag bara lagt emot plexiskivan så den sitter inte fast, antar att det blir ännu varmare då när det är tätt.

Lutandes mot räcket
En testlåda med plexiglas lutad mot ett räcke på en träveranda med utsikt över en äng och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan ha blivit varmare än 60 då denna flippade ur strax över 60grader
Termometer visar 60.3 grader Celsius, placerad på en svart underlag med genomskinliga prickar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av en väderapp visar väderprognos för Hölo, halvklart och 13 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att
*isolera sidoväggarna
*Bygga en låda av plexi som får plats i denna låda svävande, låda i låda och kolla om det blir varmare där i
*köpa prisolrör och lägga en slinga i lådan
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Varför rör? Släpp in luft nere och ta ut uppe.
 
Ska bygga ett slutet system med radiatorer ect, ta tillvara på värmen under höst och vår.
 
  • Gilla
Rådalen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.