Hej

Jag har två funderingar på hur jag ska göra i ett badrum som jag håller på att renovera. Först så måste jag regla upp golvet bättre. De gamla reglarna har en lätt V-form för att skapa ett fall. Jag har tänkt att skruva nya plana reglar mot de gamla. Se första bilden. Hur många skruvar ska jag skruva i hop dem med? Längden är ca 1,7 m. Jag tänkte också använda vinkeljärn i kanterna. Ska jag också limma? I så fall vilket lim?

Ritning av ett reglat golv med gammal regel i V-form och ny rak regel som ska monteras ovanpå, mellan två väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan fråga två. Hur gör man med överlappen mellan alla skivor? Är det rätt enligt bilden? Jag har inte tänkt att fästa golvskivorna i väggskivorna, utan de kan röra på sig. Tätskikten är inte med i bilden.

Handritad skiss som visar uppbyggnaden av ett golv med reglar, gipsskiva och golvspånskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack så länge!
 
Vad jag vet ska du inte ha gips på golvet i ett badrum. Ingen golvvärme?
 
Reglarna skruvlimmar du med ex. 30 cm mellan skruvarna, ev dubbla rader med skruv. Tror det duger med trälim.

Golvspånskivan skall skruvlimmas mot reglarna. Titta på monteringsanvisning från skivtillverkaren. Men det är antingen 10 eller 15 cm mellan skruven som gäller, kommer inte ihåg säkert.

Beroende på fabrikat av golvspånskivor, så får man skarva "i luften", de spontade skarvarna på spånskivan skall hos de flesta fabrikat ha stöd under hela sin längd, men vissa fabrikat tillåter att skarvarna delvis inte har stöd.

Du skall ha stöd under alla kanter på spånskivan. Så runt väggarna måste den vila på bjälkar eller kortlingar. Samma vid golvbrunnen, kanten på spånskivan mot brunnen (eller brunnens fixturplatta) måste ha stöd av bjälkar. Och massor med skruv och lim överallt.

Skippa gipsskivan helt. Använd flytspackel istället för att skapa en död yta för klinkers, fall mot brunnen. Golvgips var totalförbjudet i våtrum till nyligen när reglerna lättades upp lite.

Hur hade du tänkt ordna fall i den konstruktion du ritat upp?

Det finns regler för hur mycket fall det skall vara i närheten av brunnen, inom duschområdet. I övriga badrummet får det inte vara bakfall,
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Fallet får muraren som fixar kaklet göra. Jag vågar mig inte på det.
 
Skippa golvgips och låt den som spacklar bygga med spackel!

Och vanlig gips på väggarna duger gott!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.