Tja.
Har bytt fjärrvärmeväxlare till en lite modernare :)

Så min fråga är nu, hur i sjutton får jag nu ut denna?

De är en gammal oljebrännare som de hade kopplat varmvattnet till. Vi skruvade bort sidorna och såga bort lite rör, så nu är denna gjutjärn klump kvar...


Gammal oljebrännare av gjutjärn demonterad från sidor och rör i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pallkragar, palltruck eller lösa rör är väl dom vanligaste lösningarna. Någon aning om vikt?
 
Jag förstod ingenting. Vad ska man göra med pallkragar eller palltruck? Menar du lösa rör under den så man kan rulla den?

Förlåt, glömde säga att det är i min källare. Vikten kan vara mellan 300-500 kg?
 
hsd
Kapa ner i mindre bitar
 
Funderat på att spränga?
 
Skulle gärna spränga den, men e rädd att de förstör min vägg 😝

Vad använder man för att kapa ner den i mindre bitar?
 
Tigersåg eller vinkelslip om man är försiktig.
 
Det ser inte ut at finnas just något gjutjärn i den där. Den bör inte väga så extremt mycket. Min oljepanna körde jag på säckkärra. Den nuvarande gjutjärnspannan räknar jag med att rulla på rör när den ska ut.
 
Jag drog min panna på en matta.
Annars är 2-3 st. 40-50mm rör det enklast att rulla ut den på. Hoppas du har en yttre källartrappa lägg två stabila plank och vält panna med en slät sida ner mot planken skaffa eller låna två spännband typ 50mm x 8m spänn fast i en släp dra upp pannan med spännbanden, fortsätt till du har pannan lastad på släpet. sälj panna till en skrot OBS du får mer för nedkapade kopparrör än pannan. Kvickt hem o ta en öl! :beer:
 
Då en kollegas panna satt långt inne i huset med ett par krökar i utrymningsvägen så tillverkade vi 3 stycken lite kraftigare "möbelflyttare" av regelbitar och nylonhjul. Var klart lättare att förflytta och vrida jämfört med att använda rör och "möbelflyttarna" har han haft stor använding till annat efter pannan var utslängd.
 
Vad är din väg ut, genom en dörr, en trappa upp ?
Det avgör ju lite.
 
Fredda112 skrev:
Skulle gärna spränga den, men e rädd att de förstör min vägg
Och DÄR har du lösningen på att få ut den👍

Jag tog hjälp av mina bröder och asade ut min oljepanna på några reglar och med stroppar runt pannan. Lite enklare för oss kanske som har källardörren i marknivå så vi slapp trappa.

Även oljetanken åkte ut hel då den var måttbeställd efter dörrhålet. Sen asade vi in pelletspannan på samma sätt.

Lycka till och var rädd om ryggen!
 
Asade, är det något lokalt utryck?
 
Ja jag antar att det är lokalt(Skåne)
Asade=drog
Asa något=dra någonting
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Så kan man säga i Småland också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.