M
Har en två år gammal Andersson partycooler där "gångjärnet" till locket gått sönder och snart går även gummilisten runt om av. Netonnet skall ha 199:- för nytt "gångjärn" och ytterligare 199:- för gummilisten, vilket är ren ocker då nya delar inte lär vara ett dugg bättre än de gamla. Bauhaus tar 199:- för ett helt nytt lock men jag har inte kollat om det också är 39cm i diameter eller om det är av bättre kvalitet.

Finns det ingen som säljer ett lock med riktigt gångjärn, dvs inte en plastlist som byts sönder ?
Cylinda har ett bättre lock som man kan köpa som reservdel för mer pengar än vad hela partycoolern kostade i inköp...

Ikea har en träbricka i björk med exakt samma diameter som locket för 49:- Men då kan man ju inte se ölen!

En tanke är att limma dit ett pianogångjärn med superlim, det lär ju hålla men blir inte vidare snyggt.

Någon som hittat något annat alternativ?
 
R
Exakt samma problem, funderar på att skära ut ett nytt lock i aluminium samt limma på frigolit på insidan av locket för att få lite bättre isolering så inte kylan läcker ut så lätt.
Men som du säger ser man inte ölen då men känner att det kan kvitta. Betala 400kr för lite gummilister som ändå kommer gå sönder igen är jag inte så sugen på...

Locket på Bauhaus, finns det på hemsidan? Hittar det inte där.
 
Redigerat:
Grabbar, har ni kvittona kvar på produkterna så bara reklamera dem, de skall tåla att öppnas utan att gå sönder i åtminstone 3 år enligt konsumentköplagen.

Hade en minikyl där dörrspärr och sedan gångjärn blev kass trots liten användning - det var bara att argumentera lite så släppte de till en ny kyl då reservdelar saknades till den modellen...
 
R
Hade jag absolut gjort om min inte var mer än 3 år vilket den är. :/
 
R
Obehandlat cirkulärt lock med förmarkerade linjer för handtag och gångjärn mot blå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkningen av nytt lock går framåt, ska borra hål för handtaget samt sätta dit gångjärn
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
R
Snart klar med locket men skulle behöva få tag på en tunn platt gummiremsa som jag kan limma fast mellan delningen på locket mellan gångjärnen för att dels dölja kapningen samt för att få det tätare. Tänkt cykelslang i material och tjocklek

Men det var inte så lätt att hitta som jag trodde, googlat runt och hittar antingen för tjock eller alldeles för dyr. Meningen med mitt lock var att det skulle bli ett bättre lock och framförallt kosta så lite som möjligt.. annars hade jag likaväl kunnat köpa nya lister till glaslocket.

Nån som har tips om var man kan hitta en sådan gummiremsa/list billigt eller nått hemmahack där det finns något lämpligt material jg kan skära ut? Behöver endast runt 30 cm... runt 2-4cm bred helst runt 3cm.
 
Redigerat:
Varför inte en lite tjockare gummiremsa som gångjärn.
Med gångjärn och gummi måste gummit vika ihop sig som grekiska bokstaven omega när locket öppnas.

Gummi och lister köper jag från Rubber Company.

Protte
 
R
Översikt av ett isolerat locket till en ölkyl med XPS och monterade gångjärn, utan gummilist på ovansidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet.. isolerade med xps på insidan av locket, skippade gummilist på ovansidan.
Nöjd med resultatet då det inte kostade mig en krona u slutändan.
Om jag orkar så polerar jag locket nångång men det är ju bara en ölkyl:)
 
  • Gilla
Bimbara och 1 till
  • Laddar…
R
Testat ordentligt nu med nya locket och den är grymt mer effektiv med isolerat lock än med glaslocket. Går riktigt snabbt att få ordentlig kyla nu(y)
 
  • Gilla
Bimbara
  • Laddar…
RalleB skrev:
Testat ordentligt nu med nya locket och den är grymt mer effektiv med isolerat lock än med glaslocket. Går riktigt snabbt att få ordentlig kyla nu(y)
Min cylinderkyl från Krauta fick vi ändra termostaten på för den frös i botten, så kapacitet finns iaf. på den
 
R
Bra jobbat (y)
 
R
SC Aero SC Aero skrev:
Bra jobbat (y)
Tack! Hoppas nån kan bli inspirerad av bilderna och se att det finns alternativ till att köpa de svindyra orginal lister som är av riktigt dålig kvalitet:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.