Ska bygga nytt 1,5 plan på ca 185m2 i södra Skåne.
Huset har som standard bergvärme men där vi bygger funkar inte det utan man kan välja luft/vatten för en reduktion av priset med -60kkr eller göra tillägg med +60kkr för grundvattenvärme.
Om man tar grundvattenvärme kan man även lägga till FTX för 60kkr.
Frågan är nu om det lönar sig uppgradera till grundvattenvärme och är det mening att ta FTX med i så fall? Att välja allt detta är en merkostnad på 180kkr...
Det tar ju några år (typ 30-40år) att tjäna in dessa pengar om man tänker sig att det minskar elförbrukningen med 4-6000kwh/år.

Sedan funderar jag på vattenburen golvvärme även på plan 2 istf radiatorer? Är det någon mening med det? På toa är det ändå elgolvvärme?

Att skippa grundvattenvärme 60kkr+FTX 60kkr+golvvärme plan två 45kkr skulle ge en besparing på 225000kr....är det dumsnålt att spara dessa pengar? Man kan få ett garage eller en pool för dessa slantar...
 
Redigerat:
Luft-vatten + FTX är perfekt i Skåne

Eller menar du frånluftsvärmepump när du menar -60k?
 
Jag har förstått det som att det inte går kombinera luft-vatten och FTX.
Om man väljer vattenburen frånluftvärmepump så får man avdrag på 60kkr.
Johannes Carlsson skrev:
Luft-vatten + FTX är perfekt i Skåne

Eller menar du frånluftsvärmepump när du menar -60k?
 
När någon skriver/säger luft-vatten så brukar man mena en värmepump med innedel (vatten) och utedel (luft), förkortad till LVVP, alltså att man tar värmen från luften som finns ute.
Om man har LVVP så går det utan bekymmer att kombinera det med ett FTX-system.

Du menar antagligen FLVP, frånluftsvärmepump, alltså en värmepump som tar tillvara på en del av värmen i frånluften.
Det finns FLVP-system som även har tilluftsdel där man värmer tilluften först och sedan tar tillvara den eventuella värme som finns kvar i frånluften till att värma radiatorsystemet/tappvarmvattnet.
Fördelen med ett sådant system är att man slipper kallraset vid tilluftsdonen samt att man tar tillvara på värmen i frånluften under sommaren.
 
Som Demmpa skriver, det gäller att hålla isär systemen, generellt sett används 4 olika värmepumpstyper:
- Bergvärme/ytjordvärme/sjövärme
- Luft-vatten värmepump (en innedel och en utedel)
- Frånluftsvärmepump (tar energi ur utgående ventilationsluft, oftast med friskluftsventiler som tilluft)
- Luft-luft värmepump

Alla utom frånluftsvärmepumpen går att kombinera med ett klassiskt FTX system, vill man inte ha kall tilluft genom friskluftsventiler kan man värma den med ett element i en kanal. En del frånluftsvärmepumpar har tillbehör man kan docka för att få värmd tilluft (Nibe f750 och Comfortzone)
 
Det första systemet i listan innefattar även grundvattenvärmepump (Det är exakt samma sorts värmepump i alla fallen). Dock måste man ha i åtanke att grundvattenvärme är väldigt beroende av mark- och grundvattenförhållandena, så det är inte bara att beställa ett sånt system och lita på att någon fixar det.
 
efter mycket läsning om både FTX, grundvattenvärme och golvvärme på plan 2 har jag nu beslutat att strunta i dessa.
FTX och grundvattenvärme kommer att ta 40 år att räkna hem. Och då är inte räntekostnaden inräknad. Golvvärme på plan 2 är dålig verkningsgrad på. Bara dessa tre saker ger en besparing på 225kkr, pengar som kan bli ett garage eller en pool...
Dessutom verkar FTX kunna strula en hel del och dessutom föra oväsen. Så min analys är att jag skiter i det..
 
Med personlig erfarenhet av både grundvattenvärmepump och ytjordvärmepump-anläggningar så är mitt råd; skippa tanken på grundvattenvärmepump.
Du ska pumpa upp vatten men du måste också återleda det ner i backen och då uppstår ofta problem efter några års drift med igensättningar mm.
Du måste också ha en separat vvx för grundvattnet.
Det finns bara ett fåtal fabrikat på marknaden som klarar grundvatten utan separat vvx och dessa v-pumpar är i en högre prisklass. Separat vvx innebär några % sämre verkningsgrad.
Så vill du ha en anläggning utan underhållsbekymmer avstå grundvatten-varianten.

Däremot om du har tillräckligt med tomtmark så är ytjordvärmepump det absolut bästa.
Ganska billigt att gräva ner slang (till skillnad från tex borrning för bergvärme) och inga underhållsbekymmer.
 
Redigerat:
Fast FTX brukar inte strula, där folk har problem med buller är det från att man låtit bli att sätta ljuddämpare. En frånluftsvärmepump låter nog mer, fast bara i badrum och kök.

Tänk också på att det finns risk med kallras med friskluftsventiler
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.