Då har hasselhäcken på tomten kapats ner och det är dags att gräva bort stubbarna. Hasselhäcken har stått en 10-15 år, 7-8 meter hög, så några av stubbar är rejält grova. Har en maskin för att göra jobbet men frågan är hur rotsystemet på hassel ser ut? Häcken har nämligen stått vid grannens stenmur. Jag undrar nu om det finns någon risk att rotsystemet har gått in under muren och då jag börjar gräva och slita i stubben så kapsejsar muren? Någon som vet eller har erfarenhet? Bifogar lite bilder på eländet😉
Kapade hasselstubbar framför en grannens stenmur omgivna av grönt gräs och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nerkapade hasselstammar intill en stenmur, potentiell risk för skada på muren vid borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedkapade hasselstammar bredvid en stenmur på en tomt med en gräsklippare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kimf
Kan inte säga något om hur rotsystemen för hassel ter sig. Men kan säga att jag betalade ca 3000kr efter rutavdrag (ja, är rut på stubbfräsning) för 3 medelstora stubbar (ca 40cm i diameter), 12 småstubbar (ca 10cm) 8 st vintergröna buskar. Stubbarna efter det vintergröna såg ut och var i storlek som dina hasselstubbar.

En av stubbarna för de vintergröna blev kvar på grund av, anledningar. Den började jag först gräva på för hand, gav upp efter tre timmar med handyxa och spade, rötter ta-mej-fan över allt. Tog en tigersåg och kapade skiten typ 10cm under marken och fyllde igen hålet igen. Såhär i efterhand skulle jag bara ringt hit fräsaren igen :D

Med det sagt kan det vara lite halvsvårt att fräsa allt ditt, kommer kanske inte åt riktigt dikt-an muren. Men de sista kan du dra väck sen med spett/yxa/spade.
Blir ganska mycket flis, så räkna med en del krattande efteråt.

hade lite gemensamma kontakter med han som fräste, så möjligt att jag fick ett bra pris, vet inte riktigt

FYI, försökte länge få tag på en fräs jag kunde hyra för att göra jobbet själv, där jag bor fanns det ingen av de stora som hyrde ut fräsar längre, "för dyrt när man ska hyra ut till amatörer och hemapulare" var typ svaret.
 
Hemmakatten
Den fina muren måste du vara rädd om. Tyvärr är det garanterat så att hasselns rötter går in under muren. Du kanske kan pröva med Eco plugg, dvs borra litet hål i varje tjock avsågad stam/gren och trycka ner en sådan plugg. Giftet dras ner i rötterna och trädet/busken dör. Sen kan du gräva bort det som är över mark och såga/hugga av rötterna intill muren.

Vi fick död på en mycket tjock alstubbe som vi inte kunde gräva bort pga läget. Vi fick ha i många ecopluggar två år i rad för att den inte skulle skjuta nya skott.
 
Redigerat:
Jag har liknande mur (skyddad, dvs man får inte göra åverkan på muren) och har nyligen fått ett 10-tal tysklönnar avverkade. Dessa stod mer eller mindre i muren. Stubbarna grävs inte upp. Sågar ner så mycket som möjligt och håller efter och sågar/knipsar efter hand nya skott tänds. Rötterna håller fortfarande muren på plats och det kan ta flera tiotal år innan muren påverkas.

Är muren lagd under de senaste årtiondena är den inte skyddad. Min är från 1800-talet så jag får inte skada den (upptagen i detaljplanen).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.