Hej alla glada :) Vi flyttar till ett nytt bostadsområde inom 6-8 veckor och har börjat planera för ett staket (vi har en charmig vovve vi gärna vill hålla bakom lås och bom). Vi kommer vara först på plats.

Men det här med staket känns som att det kan bli ett irritationsmoment för folk och det vill vi ju inte. Hur hade ni gjort? Hade ni väntat med att sätta staket innan ni vet vilka grannar ni får så att ni kan prata med dessa? Vi kommer ha grannar åt två håll. Det känns ju jäkligt tråkigt för grannarna om man från en sida möts av ett tryckimpregnerat staket och från andra sidan ett vitmålat staket tillexempel. Har någon en sån situation idag?

Eller är det samtliga husägare för sig själv? Kan man ens komma överens med flertalet boende på gatan? I det området vi bor nu så är vi alla lika obrydda och vi har samtliga fallfärdiga staket.
 
Jag skulle inte bry mig. Att få alla tre att gilla samma sak är nog inte helt enkelt även om det inte är omöjligt.

Eller väntar ni med att bygga och gör staketen tillsammans så går det lite snabbare och ni får en bra start på grannsämjan :)

Om man kollat på nybyggda områden där jag bor så har alla olika vilket jag tycker är bäst då alla hus inte ser likadana ut.
 
Vi har staket i ungefär samma stil mot alla 3 grannar. Det är byggt ngn. gång tidigt 70 - tal. Det är utfört lite omväxlande som spalje, och lågt spjälstaket.

Vårt hus var stamfastighet, 1970 byggdes en gata rakt över det som då var tomten. I samband med det styckades 7 tomter av från "vår fastighet". Dels utefter den nya gatan, men även mellan vårt hus och den gata huset tidigare hade haft utfart mot. Åt ett håll finns det ett äldre hus som granne. Men jag antar att den byggmästare som på den tiden ägde vårt hus (och byggde i egen regi på 3 av de avstyckade tomterna) byggde staketet i samma stil i alla 3 riktningarna.
 
Har haft samma fundering men mer gällandes häck.
Är ju lättast att vara först på plats, då kan man se till så att det är enhetligt på din tomt åtminstone. Men lite tråkigare om man kommer sist och har 4-5 olika grannar som alla har satt olika häckar.

Bäst är väl att vänta och sätta tillsammans i tomtgräns om det är möjligt.
 
What? Jag förstår inte riktigt? Jag kan inte påminna mig om att jag sett ett villaområde där staket/häckar är homogena.

Kanske helt nybyggda områden... där något byggföretag smällt upp massor med likadana radhus eller liknande. Men, nej... även i de nybyggda områdena där jag bor är det alltid helt olika från hus till hus. Staket, plank, bokhäck, tujahäck, spaljé, mur, ingenting alls... osv...
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
P
Illustration av en hand med texten "VI GILLAR OLIKA" skriven över handflatan.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det är väl så här det brukar se ut.

Typisk svensk villagata med tegelhus, gröna gräsmattor och asfalterad väg under sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag har då inte tagit hänsyn till grannarna (har hörntomt) utan snarare till miljön, min egen trädgård och mitt hus. Du kommer att en dag drunkna i grannars "tyckanden" om du frågar! Då du är först på plats och dessutom har hund är staket nödvändigt för dig redan nu. Jag har hund och döljer mitt staket i häck dvs i grunden finns fårstängsel som snabbt blev osynligt. En mer kostsam lösning är konventionellt trådstaket med stag. Trästaket av alla de olika typer som idag finns kan bli mer störande och kräver underhåll - men är också en smaksak.
 
Får man sätta staket i tomtgräns utan grannes medgivande?
 
stefancrs skrev:
Får man sätta staket i tomtgräns utan grannes medgivande?
Nej det är väl så att TS riskerar grannsämjan om staket sätts upp i tomtgräns innan grannarna flyttat in. Det bör vara ett gemensamt beslut. Behövs staket innan dess sätter man det på sin egen tomt.
 
BirgitS
ecb182 skrev:
Nej det är väl så att TS riskerar grannsämjan om staket sätts upp i tomtgräns innan grannarna flyttat in. Det bör vara ett gemensamt beslut. Behövs staket innan dess sätter man det på sin egen tomt.
Och så långt in att man sköta underhåll av utsidan medan man fortfarande står på sin egen tomt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Precis. Och det kan inte någon granne ha någon åsikt om så sett, vill de ha ett annat får de sätta det på sin tomt :)
 
harry73
Tomtgränsen är ingen yta där man kan placera staket. tomtgränsen är en linje utan yta. Dvs: antingen står staketet på din tomt, eller på grannens tomt eller delvis på båda.
Ser man det så blir det väldigt enkelt :)
Du får placera staketet på din tomt och hur nära grannens tomt du vill. Vill du kunna underhålla staketet på din egen tomt, kan du t ex välja att fästa staketet mellan stolparna, så att du kan ta loss den och underhålla den var det passar bäst.
Eller så väljer du ett staket som inte krävs underhåll. Då kan man riva det och bygga nytt när det är fallfärdigt
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Jag tycker att ni i området (jag antar att ni har en boförening av något slag om det är ett likformigt område) skall föreslå att skriva in i stadgarna att alla som skall staket skall ha likadana. Det finns (enligt min mening) få saker som är så fult som att alla har olika staket i ett i övrigt homogent bostadsområde...

Bara för att visa lite på hur fint det kan vara:

- Tyvärr så är inte staketen på de gamla bruksbostäderna i Skelleftehamn kulturmärkta, men för fyrtio år sedan så hade stora delar av samhället staket som det till vänster på denna bild:
https://www.google.se/maps/@64.6891...wFZWUrR43Hrl9N_hJi5w!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Nu ser det dock ut som det gör rakt fram (inget staket) eller till höger (egenhändigt designat staket) istället.

Det var dock väldigt charmigt med den gamla bruksmiljön med likartade bostäder och staket.På denna bilden så ser man hur trevligt det blir med likartade staket:
https://www.google.se/maps/@64.6893...M42SY1KgxHQUfplSae3Q!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Och här till vänster syns förfallet rätt tydligt (dock är staketen nu runt åttio år gamla):
https://www.google.se/maps/@64.6907..._w1s9z1oO3ls44Xc2ddg!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv

Barnen har i alla år älskat dessa staket då de är så stabilt byggda att de går att använda till balansgång (min farfarsfar var en av snickarna som byggde dessa på trettio- och fyrtiotalen).
 
Jag ser inget fel i att ha olika staket....... fast om man tänker praktiskt blir staketet antingen omålat eller rödfärgat med slamfärg. Det är nämligen ändlöst att skrapa staket för ommålning.

Personligen skulle jag hugga slanor och sätta upp en gammaldags gärdsgård bara för att det är enkelt och billigt och retar folk:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.