Hej!

Jag ska dels gjuta plintar till mitt fritidshus och dels gjuta igen en del skrevor i berget där huset ska stå för att det inte ska stå något vatten där.

På de flesta ställen anges allt i vikt vilket blir knepig när jag ska köra i blandare.
Är det någon som har en bra omvandligstabell i volym för cement, grus och makadam, ev vatten oxå.

Jag vill alltså veta x skyfflar cement, x skyfflar grus, x skyfflar makadam, och då gärna för olika hållfastheter.

Plintarna kommer ju behöva en viss hållfasthet medan skrevorna kan hålla en mkt lägre hållfasthet då det bara är för att det ej ska stå vatten där.
I skrevorna kommer jag dessutom procenta med så mkt sten jag hittar i närheten.

Med vänlig hälsning, Claes
 
L
Jag skulle nog köpt färdigblandad "plintbetong" till plintarna. Det håller bättre och det är ju inga volymer.
Annars står blandningen på förpackningen. Jag köpte några plastbaljor på 40 liter som jag använde som mått för grus och sten. Vatten är runt 10 liter för en full blandare. Men du tar så lite det går för starkare blandning.
 
Tack för svaret!

Men varför skulle "plintbetong" (gissar att du menar grovbetong på säck) bli starkare än att blanda cement, grus och makadam?

Blandningen hittade jag faktiskt inte på byggmax säckar, däremot på deras hemsida och svaret var:
1 del cement
1 del makadam
2 delar grus
 
Ja, den blandningen är lämplig.
 
L
claes_g84 skrev:
Tack för svaret!

Men varför skulle "plintbetong" (gissar att du menar grovbetong på säck) bli starkare än att blanda cement, grus och makadam?

Blandningen hittade jag faktiskt inte på byggmax säckar, däremot på deras hemsida och svaret var:
1 del cement
1 del makadam
2 delar grus
Blanda så det blir starkt är en konst. Du måste ha bra material, hela vägen. Även typen av grus och sand avgör hur starkt det blir. Sedan ska de blandas rätt också. Köper man färdig blandning, minskar man risken avsevärt att det inte blir så starkt som man vill ha det för bra livslängd.
Den extra kostnaden är försumbar. Men klart anser man att man är mästare på blanda, samt har helt rätt material och i rätt mängder går det få det lika bra ändå.
 
Redigerat:
S
claes_g84 skrev:
Tack för svaret!

Men varför skulle "plintbetong" (gissar att du menar grovbetong på säck) bli starkare än att blanda cement, grus och makadam?

Blandningen hittade jag faktiskt inte på byggmax säckar, däremot på deras hemsida och svaret var:
1 del cement
1 del makadam
2 delar grus
all sån gjutning räknas knappt till tredje klass av betong gjutning
 
Lolight skrev:
Blanda så det blir starkt är en konst. Du måste ha bra material, hela vägen. Även typen av grus och sand avgör hur starkt det blir. Sedan ska de blandas rätt också. Köper man färdig blandning, minskar man risken avsevärt att det inte blir så starkt som man vill ha det för bra livslängd.
Den extra kostnaden är försumbar. Men klart anser man att man är mästare på blanda, samt har helt rätt material och i rätt mängder går det få det lika bra ändå.
[länk]
Tack för länken!
Jag brukar resonera som så att om det gjutits plintar, plattor, murar osv under väldigt lång tid i Sverige och i princip allt står kvar idag, då ska jag nog klara av att gjuta tillräckligt starkt jag med!

Däremot så läste jag lite mer om plintbetongen och den går verkligen bort i det här fallet, är ju mest till för staketstolpar och torkvindor.
Urklippt ur länken du skickade:

Plintbetong är en blandningsfri betong som används till lättare ingjutningar såsom stolpar till staket, brevlådor, torkvindor och liknande. För ingjutning av staketstolpar, torkvindor, brevlådor eller liknande. Plintbetongen får ej användas i gjutrör eller formar. Skall ej blandas. Får ej användas i statiskt bärande konstruktioner. Stenmax 12 mm.
 
L
Ett tips är att köpa Cementa Bascement. Jag provade den och det blev mycket starkt.
 
SBH skrev:
all sån gjutning räknas knappt till tredje klass av betong gjutning
Har du lust att utveckla "klassen", vet inte vad du menar.
Vad förslår du istället?
Om jag nu fortfarande vill gjuta mina plintar mha blandare själv?!
 
S
claes_g84 skrev:
Har du lust att utveckla "klassen", vet inte vad du menar.
Vad förslår du istället?
Om jag nu fortfarande vill gjuta mina plintar mha blandare själv?!
utförandeklassning.
färdig blandat betong säck. och inte någon betong som bara skall fuktas
 
SBH skrev:
utförandeklassning.
färdig blandat betong säck. och inte någon betong som bara skall fuktas
Antar att det finns minst 3 klasser eftersom att du skriver klass 3?

Nu använder jag inte färdigt på säck, utan cement, grus och makadam. Blir det annan klass på det hela då?
 
S
claes_g84 skrev:
Antar att det finns minst 3 klasser eftersom att du skriver klass 3?

Nu använder jag inte färdigt på säck, utan cement, grus och makadam. Blir det annan klass på det hela då?
knappt tredje klass.
 
SBH skrev:
knappt tredje klass.
Jag googlade på utförandeklassning och fick bara fram att det fanns 3 klasser varav klass 3 hade den hårdaste kontrollen och att man ska eftersträva minst klass 2 i Sverige, innebär detta att betong man blandar själv klarar av klassificeringen eller att den inte gör det?!

Nu handlar det om plintar på 190mm, från ca 10cm upp till ca 120cm som det ska stå ett fritidshus på.

Menar du att jag får fullgott resultat eller att jag inte får det?
 
L
claes_g84 skrev:
Tack för länken!
Jag brukar resonera som så att om det gjutits plintar, plattor, murar osv under väldigt lång tid i Sverige och i princip allt står kvar idag, då ska jag nog klara av att gjuta tillräckligt starkt jag med!

Däremot så läste jag lite mer om plintbetongen och den går verkligen bort i det här fallet, är ju mest till för staketstolpar och torkvindor.
Urklippt ur länken du skickade:

Plintbetong är en blandningsfri betong som används till lättare ingjutningar såsom stolpar till staket, brevlådor, torkvindor och liknande. För ingjutning av staketstolpar, torkvindor, brevlådor eller liknande. Plintbetongen får ej användas i gjutrör eller formar. Skall ej blandas. Får ej användas i statiskt bärande konstruktioner. Stenmax 12 mm.
Alltså, det finns många tillverkare, och de har massor av olika produkter som de döper till en massa saker, samt byter namn och innehåll på dem. Det jag tänkte på var en speciell blandning som var starkare och just till statiska saker som flaggstänger och husplintar. Dock var jag för snabb och länkade till en dålig produkt. Den ska du inte använda.
Om du ändå blandar själv, så köp Cementa Bas, och en bra grus och sten. Så kommer det hålla bra.
 
S
ja. förstås skillnad. dålig gjutning är klass 3 för oss. vi tycker inte riktigt om klassningen
egentligen är klass 3 med högre krav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.