Hej!

Vi ska bygga ut vårt hus och funderar på att anlita arkitekt. Dock har ingen i vår omgivning anlitat arkitekt utan alla har ritat sina utbyggnader själva. Är det någon här som har anlitat en arkitekt enbart för utbyggnad? Är det värt pengarna? Någon som har byggt ut ett 60-talshus eller som har länkar till andra som gjort det?

/Förrvirrad 'förstagångs-utbyggare'  :)
 
Om du får tag på en bra arkitekt kan du krasst räkna med att de utbyggnadslösningar som arkitekten finner troligen sparar in många slantar när det gäller byggnationen. Arkitekten skall kunna se även till de ekonomiska lösningarna. Dessutom bör du få en betydligt mer estetisk lösning än om du ritar själv.
 
När vi skulle bygga ut vårat kök med ett större burspråk så kollade jag upp priset för att få hjälp ev en arkitekt med förslag och ritningar. Det skulle kosta 25000:-
Tyckte att det var i dyraste laget, så jag lånade böcker på biblioteket för att få inspiration och förslag och ritade sedan själv.

Hela burspråket kostade 25000:- att bygga så i de fallet var det inte aktuellt. Håller nu på med en annan utbyggnad som jag också ritat själv. Den är dock större och hade jag haft "mer pengar" så hade jag gärna låtit en arkitet haft synpunkter på mina förslag. De har trots allt kunskaper som en annan inte har... ;D

 
Hej!

Vi anlitade arkitekt för vår utbyggnad och jag tycker att det var väl investerade pengar. Jag hade fått ägna väldigt mycket tid och energi åt att få fram samma resultat som hon fick.

Hon hade koll på alla regler om storlek på toaletter och mått på väggar som blir "bra". Även grundläggande hållfasthets- och konstruktionslösningar.

Hon placerade fönstren på väldigt bra ställen både ur insynssynpunkt och med hänsyn till möjlighet att möblera och hur det känns på insidan.

Bygglovsansökan gick väldigt smidigt. Hon skötte kontakterna med Stadsbyggnadskontoret åt oss.


/pinebar
 
Vi bygger ut vårt hus med en vinkel och i planeringsskedet anlitade vi en som både hjälpte till med utformning/ planlösning och så småningom med konstruktionsritningar. Det gav oss hjälp att hitta bra lösningar som inte kostade mer än de smakade.

mvh Anna
 
Pinebar, det ser fint ut ert hus. Får man fråga vilken arkitekt ni valde, det är en som ni kan rekomendera antar jag. Vi skall bygga ut vår Trivselhus låda till något som passar familjens storlek och behov, och dessutom se tilltalande ut.
Det finns så måånga att välja bland.
 
Bor du/ni i Västernorrland, vilken arkitekt funderar ni på att anlita?
 
Kolla med en snickare i närheten, han kanske har lite synpunkter. Bara en idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.