Sitter och läser (igen) om vattenfelsbrytare.

Vatette verkar vara den smartaste (och inte dyrare än waterfuse), om jag fattat rätt mäter den både flöde och tryck, även under drift (hemmaläge) så stänger den kranen när ingen tappar vatten och känner om det blir en trycksänkning (=läckage). Den borde enkelt gå att styra från mitt larm, och jag borde kunna använda en z-wave-puck för att själv få larmet tex via mail (att skicka larmet vidare till larmbolaget hjälper nog föga, vad ska de göra, jag har inte nyckelservice).

Waterfuse har ju en liten kontrollpanel att sätta vid dörren, men integrerar man med larm och z-wave känns detta inte nödvändigt.

Det känns dyrt med 7000kr,(plus installation) men det är ju lite som att beställa bilen med krockkuddar till alla passagerare, man vill inte funktionen skall användas men det bör vara värt lite pengar för att veta om olyckan händer så drabbas man inte så hårt...

Så, har någon här provat Vatetten, och har mer info hur det funkar? Om inte, erfarenheter från de andra systemen?

Det finns ju enklare för hälften av detta, men tycker vatetten verkar ha såpass mycket mer funktionalitet att det är värt merskillnaden... Dock funderar jag på om det efter ett tag kan bli problem med sensorerna?

Det jag också funderar på är hur bra funktionalitet för hantering av tex vattenspridare och badkarsfyllning är, så man inte måste springa och trycka på denna varje gång man tar ut lite extra vatten. Förstår jag rätt så ska man efter 20 sek spolning "konfirmera" genom att stänga av vattnet och slå på igen, ska den sedan inte larma på det??? Eller missförstod jag hur detta funkar?
 
  • Gilla
proffsrik
  • Laddar…
Hej,
Jag har byggt mitt eget hemautomationssystem med Node-RED och Nexa brytare.
Som vattenfelsbrytare valde jag en brytare ifrån http://www.vattenfelsbrytare.com/
(http://www.nordiatrygghet.com/) Klart billigast typ 3000:- efter länsförsäkringar rabatt och Länsförsäkringar bjöd på en slant till installationen också. Viktigt att köpa en brytare som är godkänd av ditt försäkringsbolag, börja kolla på alternativen i den änden!
Jag valde en som är strömlöst stängd så det enda jag gör är att koppla dess transformator till en simpel Nexa-brytare och bryta strömmen till den när vi inte är hemma. Jag köpte visserligen den varianten som går att koppla till ett hemlarm (har två stift som ska vara i kontakt för att öppna) men använder inte alls den funktionen. Det hela har snurrat ett halvår och fungerar alldeles utmärkt. :)
 
  • Gilla
1Sandin och 2 till
  • Laddar…
Har också funderat på denna brytare men blir inte klok på om den är så smart som ex Vatette mfl som känner av tryckskilnader?
 
Hej,
Håller med om att beskrivningen är en aning fattig på deras hemsida. Jag ringde dit till slut och pratade med dem. Så här skulle jag säga att den fungerar. Det är en magnetbrytare (du väljer när du köper om den ska vara öppen eller stängd i strömlöst läge. Jag valde stängd i strömlöst läge och kan då styra den genom en enkel brytare som ger ström till den eller inte. Nackdelen är att vårt vatten försvinner om strömmen går men det finns en nödöppning man kan göra med en liten skruvmejsel), efter magnetbrytaren sitter en tryckgivare som kollar trycket ut mot kranarna. Tryckgivaren är kopplad till en logikbox som har följande två huvudfunktioner 1. Timerur för automatiskt testning av läckage. 2. Reset-knapp vid läckage-larm.
Vid villalarms-modellen finns en plint med två stift som ska vara ihopkopplade för att ventilen ska öppna för vattnet. Vid den andra modellen så finns inte dessa siften utan det hela styrs av en trådlös brytare som du monterar på väggen.
När då magnetbrytaren är stängd så ska trycket efter magnetbrytaren ut mot kranarna bestå. Om det minskar det lilla minsta så betyder det läckage. Då måste man kvittera det på logikboxen (resetknappen) innan man kan sätta på vattnet igen. Timeruret kan man sätta att stänga vattnet varje natt mellan t.ex. kl 03-04 för att göra denna kollen. Jag har stängt av min auto-funktion eftersom grabben alltid är uppe på toa någon gång varje natt och det var jobbigt att gå ner och återställa vattenfelsbrytaren för att han skulle kunna tvätta händerna. Så hos oss stängs vattnet av när vi är hemifrån varje dag och då kontrolleras också vattentrycket mot kranarna så att inget läckage finns. Om någon kommer hem och inte tänker på att "larma av" så att vattenbrytaren får ström och öppnar innan de använder vattnet så måste man kvittera läckaget på logikboxen innan vattenbrytaren öppnar igen.
Inget lull-lull med fuktvarnare och annat trams utan läckagt upptäcks vid källan och sedan får man felsöka genom att stänga av del för del. Fuktvarnare kan man lätt själv bygga av en disktrasa, två ledare och en Nexa sändare förresten :)
http://www.switchking.se/forum/viewtopic.php?f=11&t=1484
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack för en bra genomgång! Blir att beställa en!

Köpte du din direkt från LF?
 
Hej,
Nej jag köpte via Nordias webshop.
Fick ringa dit och få reda på vilken rabattkod man som LF-kund ska knappa in för att få ner priset.
Jag kollade först med mitt lokala bolag vilka som var godkända och fick hem en blankett som rörmokaren skulle fylla i och jag skicka in till försäkringsbolaget för att jag skulle få ersättningen för installationen.
Ibland har de lokala bolagen kampanjer, t.ex. denna som gäller Kalmar just nu.
http://www.lansforsakringar.se/kalmar/privat/att-vara-kund/erbjudanden/vattenfelsbrytare/
 
Var det mycket rabatt du fick på brytaren med LF kod?
 
Jag kommer faktiskt inte ihåg om det var 500 kr eller 1000 kr.
 
Sen 1500:- i installationsbidrag ifrån LF vilket installationen inte riktigt gick på efter ROT-avdrag.
 
OK!
 
Nordias brytare verkar skilja sig från vattette med det att den bara mäter trycket, inte flödet. Dvs blir det en läcka i tex källaren under en period man är hemma kommer detta inte märkas förrns läckagekontrollen görs, vilket är en gång per dygn verkar det som... Plus att vattette har motorventil och nordias magnetventil...

Har inte installerat nån än, men måste säga att Nordias var väldigt prisvärd, på ett litet hus utan källare, eller ett fritidshus som oftast är "stängt" etc känns den absolut tillräcklig, men för mig som har en källare med massor av vattendragning där jag inte skulle märka ett läckage på ett dygn (vissa delar av källaren är jag ibland inte i på flera dagar) så passar den inte... För mig är de mesta kopplingarna i källaren, där jag inte skulle märka läckan...
 
Håller helt med ovanstående.
Jag tror att det stämmer att det inte är någon flödesmätning.
Jag resonerade som så att om det är en massiv vattenläcka och jag är hemma så kommer jag upptäcka den och kan stänga vattnet (tvåplans-villa). Vidare tänkte jag att de riktigt farliga vattenläckorna är de som droppar ett par droppar i timmen och de kommer upptäckas nästa gång brytaren är avstängd via timer eller för att vi stängt den.
Men visst kan det rinna i en tvättstuga med fel lutning på golvet, ingen klinkerfog och med öppning i fuktspärren under ett helt dygn utan att det upptäcks och det blir en besvärlig vattenläcka (hade en sådan när huset var 1 år).
Med flödesmätning skulle jag gissa att man är tvungen att fippla på något om man ska använda vattnet annorlunda än man brukar, tvätta bilen, båten, trädäck, vattna gräset eller fylla en pool.
Man kan sätta 17 olika timers som kollar konstant tryck. Timern sätts med specifik veckodag eller alla samt timme och minut.
Det är väl som vanligt att man får vad man betalar för. Men jag tycker ändå att man kommer långt här för ett par tusen kronor (+ 10% rabatt på hemförsäkringen årligen) om jag kan upptäcka en delmängd av vattenläckorna innan jag skulle upptäckt dem annars.
 
Absolut, vattettes brytare kostar väl mer än dubbelt upp, så håller med om att den är mer prisvärd och täcker 85 % av behovet...
 
K
Försökt hitta lite info gällande diameter på matarrör man kan ansluta vattenfelsbrytare till.

Vatette anger DY 22mm, framgår dock inte om man med enkla medel kan byta ut klämringsdelen för att klara 28mm rör, då kvarstår ju frågan om det är fullflöde på 28mm eller om det blir en strypning genom vattenfelsbrytaren?

Nordias variant finns ingen info om anslutningen.

Waterfuse har DN20 och det innebär ju 22mm rör om jag inte fattat fel?

Någon som grottat djupare i detta och vet om det finns/går att få 28mm anslutningar? Och påverkar det flödet/trycket något?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.