Missförstå mig inte, om jag kände att jag hade möjligheten att få en väl utförd besiktning för 10000kr så hade jag inte tvekat en sekund. Mitt problem här är att om man söker på överlåtelsebesiktning och Anticimex så för 8/10 av de forumtrådarna negativa. Frågar man folk så är det negativt.
Vi har alltså ringt runt till mer än 10 andra företag i vårat område, men vi har fått samma svar från alla att de princip fått sätta den tjänsten "på is" för att de inte har godkänd besiktningsman för de har slutat. Vi har alltså landat på att det enda valet vi har är Anticimex och de skall ha 9500kr för överlåteslebesiktning, vilket jag inte känner mig bekväm med eftersom det tydligen kan leda till att jag får en ofullbordad besiktning.

Om radhuset hade kostat 1 miljon, ja då är det skitpengar.. nu är dock detta radhus lokaliserat i en liten "skitort" vilket innebär att priset ligger på låga 3-siffrigt och då är 10000kr helt plötsligt en större procentandel.

Det är därför vi överväger att bara göra en fuktindikering gjord av en besiktningsman som är godkänd och har bra "recensioner".

Så det handlar inte om att vara snål, det handlar om att jag inte vill mata ett företag med så pass dåligt rykte med risken att jag får slänga pengarna i sjön.

Ni får gärna söka/upplysa om företag som gör överlåtelsebesiktning i Mariestad/Skövde kommun som inte är Anticimex så tänker vi om :D
 
Miinoo skrev:
3. Vad mer behöver säljaren överlåta till oss? Tänk er in i att det är ett fristående radhus men det finns en gemensam förening samtidigt.
Umm, fristående radhus? :)
Antar att det är ett radhus med friköpt tomt? Vi gjorde en liknande affär för tjugo år sedan. Då vi hade byggkunnig släkting som bodde i likadant i hus i området hjälpte han oss kolla på huset.
Vi fick hjälp av vår bankman med att göra affären, standardkontrakt användes.

Gemensam förening, då antar jag en samfällighet för någon sorts gemensam anläggning? Kan ju vara läge att kolla hur det är med avgiften, betald för i år eller inte, vem betalar?
Plank/häckar/fasader till grannar, vems är vems och hur underhålls dem? Finns ofta oskrivna regler i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.