Bor i BR med stor balkong/altan där jag ställt ett uterum/växthus om 1.5 x 5(m) som jag nu vill installera golvvärme i. Vilken lösning skulle ni rekommendera, vattenburen eller el? Såklart måste jag ha BRF tillstånd och de ska närvara då jag tar hit installatör för att få offert.
Tanken är att förlänga säsongen och inte använda huset under vintermånaderna. Växthusets väggar är av tvåskikts plast och köpt på K-rauta för drygt 2 år sedan. Golvet är idag i trä och som syns på bilder har jag lagt ut matta. Ström finns och väggen så tunn att det kanske skulle gå att ansluta till husets radiatorer. Stockholms innerstad.

Jag kan inte vilka möjligheter jag kan och bör satsa på. El eller vatten/glykol buren värme och tjocklek på värmegolvet?

Uterum av tvåskiktsplast på trägolvad balkong i stadsområde, med stol och fågelmatning, blommor i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Åsa Lund
Sett ur BRF:s perspektiv så är elvärme som du bekostar och betalar helt själv absolut att föredra. Sen vill BRF säkert att du har bygglov också om det inte redan är klart.
 
Jag ser inte riktigt hur du skulle kunna ha vattenburet där. Om det bara kopplas till hustets värmesystem, så kommer det att frysa sönder. och du skriver glykolblandat. I så fall måste du ju ändå ha ett lokalt värmesystem. Ex. elpatron som värmer glykolen. Då kan man lika gärna lägga elslingor där ute.

Om det skall fungera, och inte vara totalkatastrof vad gäller värmeekonomi, så måste du ha isolering under slingorna, kanske 100mm frigolit.
 
  • Gilla
Torgil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.