Ja han har sina idéer ibland men visst sjutton fungerar det och noggrannt blir det!

Men dubbla bärlinorna låter väldigt överkurs, jag hade hellre satsat på en stolpe som bilden nedan för att hålla bärlinan.
Nu visar den här altanstolpe men tänk upp och ner så förstår du hur jag menar med en enkel och stark stolpe för bärlinan
 
haha jajjamän! bättre än mycket dagens snickare sysslar med... men han tänker ju även på materialkostnaden vilket 500:-+ i timmen snickare knappast gör...

jo jag förstår hur du menade, tanken va så från början men nu gör vi såhär istället.

dubbla bärlinor kostade lite drygt 1000:- extra men altanen blir så billig ändå så det kan jag ta :)

och det skadar ju inte åtminstone! (y)
 
Har spikat lite idag..
 
  • Nybyggd trästomme till veranda med pelare och bjälklag, vid en röd husvägg och byggställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion med nyinspikade spikar i solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd trästomme för ett hus med spikade reglar och stolpar, utomhus i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
Härligt! Du det där kommer hålla, rejält med bärlinorna(y)
 
H
Jag förstår inte dina plintar - ser ut som en vanlig betonghålsten? hur långt ner i backen? gärna fler bilder på dessa om det är någon special :)
Sitter ena linan skruvad i väggen/grunden?
 
Vanliga betongplingar 20x20x40
20cm nergrävd kanske..
Sandbacke så det ska nog gå bra

Japp en bärlina skruvad i väggen
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
camaro1969 skrev:
Vanliga betongplingar 20x20x40
20cm nergrävd kanske..
Sandbacke så det ska nog gå bra

Japp en bärlina skruvad i väggen
Är det köpta plintar eller hemgjutet? Tror dom brukar vara 50cm? Tror som dig, att det går bra.
 
12 hemgjutna å 3 bitar av räckesstolpar
 
camaro1969 skrev:
samma här, grävde provgrop förra veckan för avlopp, 2,5 meter... och all sand såg torr och fin ut. så det kanske skiljer
Rinner hela tiden ljus sand ner i gropen så det blir en stor grop med flack vinkel på sidorna? Eller kan man gräva en smal grop med lodräta sidor?
Tar du sanden du grävt i handen så rinner den lätt genom fingrarna och kan inte formas till en boll?
Är sanden i gropen mörkare än soltorkad sand på ytan?
 
???
 
Tror han syftar på om din sandbacke är torr.. Men vad jag sett är det nog lika mark som hos han som hjälper dig och då är det riktigt bra ljus sand och torrt
 
Nja alltså gräver man i orörd sand så kan man få rätt branta väggar..

Ställde ifjol en stuga på liknande plintar och det märks inte nån skillnad på
 
första trallplankan lagd, men nu funderar jag hur man ska bestämma springan mellan.

trallen är gammal, tror den är från sommaren 2016 så den är alltså inte nytryckt. den bör därför vara lite torrare än nytryckt och därmed bör man väl ha en liten springa vid läggning?

men hur stor springa för 28x145?


sedan har jag ingen möjlighet att bestämma vilken sida jag vill ha upp då de flesta bräderna har lite vankant på undersidan.
detta innebär kärnan alltid upp, glad gubbe och allt vad det kallas.

dock innebär det även att trallen är lite kupad redan vid läggningen finns något tips på hur jag får den "platt"

ska man använda tvingar och helskruva varje planka direkt?

jag hade tänkt att bara fästa dem i ändarna och nån på mitten... och sedan helskruva allt i efterhand
 
Om trallen är förvarad torrt så är väl ett tumstocksblad eller en bit masonite lagom.

Är trallen redan kupad så är möjligheten att pressa tillbaka den nog rätt liten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.