Hej!

Jag har installerat en takfläkt och kopplat den till två badrum. Varje badrum har en brytare för att kunna slå av och på fläkten på taket. Tanken är att fläkten skall gå på högvarv respektive lågvarv beroende på vilket läge switcharna är på i badrummen. Logiska tanken är förstås att göra en trappkoppling så jag slipper springa upp på övervåningen om och stänga av om båda switcharna är på..

Lågnivå flödet tänkte jag fixa genom att koppla en varvtalsregulator parallellt med trappkoppling som i schemat nedan.

Jag skulle även vilja kunna styra fläkten automagiskt via zwave (via fukt/rörelse detektorer i badrummen) och har därfär ritat in ett tredje parallellt spår med en zwave brytare för att automatiskt kunna slå på full fläkteffekt oavsett hur switcharna står. Nackdelen med lösningen blir ju att om zWave brytaren är sluten så fungerar inte de manuella switcharna, samt att om manuella brytarna är slutna fungerar inte styrningen via zWave.

Ser ni några luckor i min ritning nedan? Kommer den att fungera? Finns det något bättre sätt att koppla in zWave styrningen?

Elektriskt kopplingsschema för takfläkt med Z-Wave-brytare, dimmer och manuella switchar för två badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Men ska inte fuktgivaren tvinga fram en start av fläktarna? Oavsett om den är på eller av
 
el_richard skrev:
Men ska inte fuktgivaren tvinga fram en start av fläktarna? Oavsett om den är på eller av
Jo precis. Min tanke är att när en av fuktgivarna överskrider ett visst värde så sluter jag zwave brytaren och fläkten kommer att matas med 230 V. Lågnivån på fläkten trimmar jag in med dimmern (varvtalsregulatorn) till en lagom nivå en gång för alla (kopplingar på vinden). Däremot tänker jag att det vore ju smidigt om man kunde fått in att det går att stänga av fläkten med de manuella brytarna och overrida zwave brytaren om man exempelvis hänger i badet med ett glas rom och inte vill höra fläktljudet.. dock kommer jag inte på någon sådan lösning. En tanke vara att kombnera manuella brytarer med zwave brytare, men då får man problemet att båda badrummen är fuktiga kommer den ena slå och sen när det blir fuktigt i det andra kommer den switcha och då stängs fläkten av.. så det funkar ju inte.
 
Rom finns på systembolaget :) (du skriver att den lösningen inte finns)

Jag anser nog att fläkten ska bara gå på lägsta läge hela tiden. Dels för att ha ett kontinuerligt flöde. Samt att det är bra med ventilation. :)
 
Haha.. precis rommen löser sig det nog med :)

Jag kanske var lite otydlig i inlägget ovan. Tanken är ju att oavsett om manuella brytarna och zwave brytaren är avstängd så kommer den gå ner i lågt kontinuerligt flöde via varvtalsregulatorin som är inkopplad parallellt.

Lösningen med dubbla zwave brytare skulle faktiskt kunna fixa biffen vid närmare edtertanke om jag har brytare som även mäter strömmen.. då skulle jag kunna fixa logik i ver kontrollern som om fuktigheten i andra badrummet går upp även kontrollerar om det redan går ström genom någon av brytarna och vid ett sådant scenario inte slår över switchen. Vore nog den snyggaste lösningen men blir nog lite komplicerat att implementera.
 
Snacka om att gå över ån för att hämta vatten, men det måste vara ruskigt kul att nörda med elektronik om man fattar något gissar jag? ;)
 
Att få till något som funkar bra är inte att gå över ån efter vatten. Jag förstår vad du vill åstadkomma men i ditt läge skulle jag fundera på återfjädrande brytare och en timer. Jag tänker att man trycker på knappen för högfart och så kör den en kvart. Har det inte blivit fuktigt innan dess så hade man en annan anledning att ventilera, men det bör vara löst efter en kvart.
 
Tänkte dela med mig hur det blev..

Jag köpte en fibaro universal sensor som jag kopplade in en termometer till och tejpade fast termometern mot matande varmvattenrör nere i källaren (till båda badrummen). I veran (zwave kontrollern) har jag en scen som slår på fläkten på max effekt när temperaturen i rören överstiger 35 grader och slår av igen när temperaturen går under 35 grader. På detta vis kör fläkten lagom länge efter att någon duschat i något av badrummen till en billig penning.

/Oscar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.