Vad är det för regler som gäller om man tar ner skog och sågar sitt eget virke? Får man t.ex bygga ett garage med det eller måste man bygga med klassat virke?
 
Grannen har en maskinhall där taket rasade en snöig vinter. De fick ingenting från försäkringsbolaget eftersom det var byggt med eget oklassat virke. Jag misstänker att det dessutom var egna takstolar som inte var rätt dimensionerade. Men lärdomen är att försäkringsbolagen kan krångla om det inte är gjort enligt standarder. Något förbud däremot kan jag inte tänka mig att det finns.
 
tompaah7503:s synpunkter är vettiga. Om du ändå vill använda ditt eget virke så går det ju bra att skaffa sorteringsstandarden SS 23 01 20 och använda den. Det hänger mycket på att minimera förekomsten av kvistar. Om du har egen gammal skog kan det inte vara något större problem att såga upp virke i de högsta klasserna, C30 och C35 som faktiskt är rätt svåra att få tag på i allmänna handeln. Sedan gäller det att göra rätt beräkningar.
 
Hur ser man efteråt om man använt klassat virke eller oklassat men kapar ju normalt bort ändarna ?
 
Köpevirket är idag vanligtvis dimensionshyvlat och minst C14, Det hemsågade är finsågat. Om vi talar om dimensioner från 45x70 och uppåt.
 
Dimensionera rätt och använd dugligt virke till dina byggen så behöver du aldrig "visa" att du använt eget virke. Funka förr, likaså idag (y)
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jo men hur ser man om du använt C14 eller C24 när bygget rasat ? Och sen så behövs ju normalt inte nån hållbarhets beräkning på mindre byggnader i alla fall har dom inte efterfrågat det av mig när jag sökt bygglov.
 
Man får bygga med vilket "skit" som helst, så länge det håller. Samt att inget annat är föreskrivet.
Man får inget på försäkringen om väggen, som är byggd av för klent virke men rätt klassat, rasar heller.
Allt som är konstruktionsberäknat måste dock vara byggt med förskrivet material.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Man måste väl ha någon typ av behörighet för att klassa om försäkringsbolaget ska gå med på det. Inte för att risken finns om man gör rätt
 
  • Gilla
reik
  • Laddar…
Om man har en möjlighet att bygga med eget virke skall man ta vara på den. Förutsättningarna är goda för ett slutresultat som är överlägset i förhållande till vad som blir fallet med det skräpvirke som är allmänt förekommande. Men, man måste veta hur man skall välja ut virket och hur man skall dimensionera det.

Det mesta konstruktionsvirke som säljs är maskinsorterat.
 
Brukar bygga det mesta med eget virke och det är klart bättre än det man normalt köper men jag skickar inte skräpvirke till sågning det kan man ju sälja istället. Ska bygga en del i sommar med virke jag kommit över från en såg och det är enbart tall men det får gå det med för det var till rätt pris.
 
Har man möjlighet att såga eget virke borde detta vara ett "icke-problem".
Då snålar man inte med dimensioneringen utan tar i med ordentlig marginal.
 
Annars kan man ju bygga tak och liknande i rätt virke och sen spara in på annat. Man kan ju såga panel eller vad som helst istället.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Det klassade virket brukar väl vara stämplat med jämna avstånd utefter hela längden. Kan man verkligen klassa själv? å sågverken gör de ju en nedböjningstest på det klassade virket.
 
K
Man måste vara certifierad för att få klassa själv. Men för mindre krävande delar kan virket räknas som K12/C14 (T0) gamla ö-virke...

Enligt SS 23 01 20 och SS-EN 1611-1
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.