Tja,
Vår poolpump vill inte starta längre - den bara brummar. Jag har kollat runt lite och med lite tur så är det bara kondensatorn som är slut. Problemet är att jag inte vet vad det är för sort jag ska ha - någon som vet och kanske har tips på var man kan köpa?
71ryxd.jpg
idbnzp.jpg
nv162t.jpg

Tack på förhand!
 
jag är inte jättebra på motorkondenatorer. De finns att köpa i stor urval på Elfa.se.

Beteckningen på din är för mig lite skum, kondensators "värde" brukar anges i mikrofarad (uF) Här står 124 - 149 MFD vilket skulle kunna betyda 124 - 149 mikroFarad. Men det är ett ovanligt sätt att skriva.

Kondensatorer tillverkas med stora feltoleranser, så en spridning 124 - 149 vore inte konstig. Men man brukar då skriva typ 130 uF och ev. en toleransklass på ex. 20%.

124 mikrofarad är dessutom en ovanligt stor kondensator som motorkondensator. Jag är därför tveksam om detta är korrekt.



Får se om ngn annan här vet bättre.
 
Det är nog rätt tolkning. Med det var lite konstigt att den är 110V
 
Min kondensator på högtryckstvätten smällde fick tips om en firma här i Skåne utanför Eslöv dom gör inget annat än säljer sådana och servar maskiner. Helt otrolig service och till rimliga priser.
 
Tack för alla svar!
Smart tänkt med MFD! Jag var helt inne på att leta efter µF...
Pumpen är amerikansk, men går att köra på 115 eller 230V. Borde det göra någon skillnad om jag köper en 230V (istället för 110V) kondensator på säg 130µF?
 
Nej, så länge du köper en kondensator för minst lika hög spänning som den befintliga så är det OK.

Jag googlade lite, man skiljer på driftskondenastorer och startkondensatorer. Behövs lite olika i olika motortyper. Som startkondensator är värdet inte anmärkningsvärt högt. Så det stämmer troligen.
 
Tar du en 230V kondensator så blir konsekvensen att den håller längre.
 
Och det är ju inte bra för BNP

Prutte
 
Mikael_L
Jänkarna har kommit på att skriva MFD istället för µF på sina kondingar.

Jag undrar hur de skriver "mega" ... :rolleyes:
 
Tack för all svar!
Typiskt att de alltid ska ha egna beteckningar, enheter osv. i USA...:p
Jag var inne i en poolbutik och frågade om de hade nån kondensator som passade, men de tyckte det lät på tok för mycket med ~130µF. De trodde det skulle vara runt 14-15µF. Är det skillnaden på start- och driftkondensator de kan ha missat här?
Jag har kollat runt lite och största jag hittar på är typ 50-60µF för 300-400kr, så jag funderar på om jag ska köpa en ny billigt pump från ebay istället så jag är säker på att det funkar. finns 1.5Hp för typ 1000kr. Eller kan det bli knas om jag går från 0.75Hp till säg 1.5Hp (annat än om sandfiltret inte är specat till sånt flöde)?
 
Kan du vrida runt axeln lätt för hand?
 
Yes, det går att dra runt motorn för hand utan problem. Även testat att peta runt den med skruvmejsel medan den brummade men den vill inte då heller...
Jag gav upp hoppet om den gamla pumpen och testade med Julas 0.75HP för 900kr istället för att köpa kondensatorn för ett par hundra - det är ju inte säkert att det hade gått med ny kondensator heller..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.