Tja!
Vi bytte ytterdörr i veckan och då passa inte de gamla handtagen, så måste köpa nya. Men eftersom de är så dyra så kan vi passa på att köpa nytt lås när vi ändå håller på. De är ju lite gammalt trots allt.

De visa sig att nytt lås komplett är lika dyrt som den nya coola tekniken, lås med kod och bricka. Så är de någon som har erfarenhet av ytterdörr lås med kod och bricka? Den vi kolla på hette yale och finns på bauhaus.
Är de bättre att investera i ett sånt? Har läst att batteriet dör snabbt? Måste de bytas ofta? Är det säkert? Kan de krångla och strula? Skulle vara kul med lite feedback om detta.

En annan fråga, är det sant att man måste ha ett annat slags lås när man byter till ny dörr? Får man inte lägga sitt gamla i sin nya dörr? Eller är det bara vid nybyggnation? Att man måste ha ett sånt här som går nerifrån upp och låser (lite konstigt förklarar)

Tack på förhand :)
 
Har Yale på jobbet och det funkar fint. Dock vet jag inte hur länge batteriet håller.
 
Nej.... Det är inte sant att du måste byta lås när du byter dörr. Det är försäkringsbolagen som ställer kraven. Kolla dina försäkringsvillkor. Vissa har inget låskrav alls om beloppsgränsen i försäkringen ligger lågt.

Hakregellås är säkrare än vanliga eftersom det inte går att dra ut dörren efter att ha kapat gångjärnen. Å andra sidan blir det väldigt svårt om du monterar rejäla bakkantssäkringar eller har grova sprintar mellan karm och dörr vid gångjärnen. Är det i ordning så är ett lås med rak kolv lika säkert rent tekniskt, men det är inte godkänt.

Yale Doorman är ett bra och stabilt lås så vitt jag kan bedöma. Har monterat ett antal. Det har varit få servicebesök jämfört med andra lås. Klart att de kan krångla. Det kan vilket lås som helst. Viktigt att montera rätt... som med alla hakregellås :p.

Springan mellan lås och bleck är viktig. Höjden är viktig. Plösmått på låsblecket är viktig. Om allt är rätt så brukar Doorman fungera. Annars inte.

Sedan blir det med tiden sltagerelaterade fel, som att handtagen börjar hänga lite efter ett antal år. Då är ni glada om ni inte monterat envägsskruvarna. Det gör det enklare att demontera låset och byta returfjädrar :).

Budgettipset för dig är att ignorera låskravet och plundra den gamla dörren på låset som fortfarande fungerar. Troligen går det att sätta i den nya dörren. Sedan går du till en låssmed och beställer ett extralås med hakregel om du vill uppgradera dörren till moderna krav.

Mvh Findus
 
Jag har ett Yale doorman och jag har bytt batterier 2 gånger på tre år. Det varnar i god tid före och det är väldigt enkelt att byta.
 
Jag har också yale och har inte bytt batteri på två år.
 
  • Gilla
ulrikf
  • Laddar…
Vad kan man göra när dörrhandtagen börjar bli lite hängig och inte ligger riktigt rak? Alla mina innerdörrar i källaren gör de nu, vi bytte i inte de, vi måla de bara..
 
Antagligen är det en fjäder i låskistan som tappat en del av spänsten eller gått av.
Åtgärdas genom att byta fjädern eller byta hela låskistan.
 
  • Gilla
Roberth H
  • Laddar…
Men ska man byta hela låskistan är det lika bra att byta hela dörren? De är väl nästan lika dyra? Hur byter man bara fjädern då?
 
Låskista till innerdörr kostar ca 100-200kr.
Låskista till ytterdörr (ASSA 2500) kostar ca 1000-1500kr.

För att byta fjädern (i stora drag) måste man öppna låskistan, plocka ur fjädern, köpa en ny fjäder med spänts (hos låssmed), återmontera.
 
Det kan även bero på att låshusets tryckesroddare är gjort för 9mm och trycket är 8mm och det behövs en hylsa 8/9mm.
 
anders07 skrev:
Jag har ett Yale doorman och jag har bytt batterier 2 gånger på tre år. Det varnar i god tid före och det är väldigt enkelt att byta.
Vad händer om man missar / ignorerar varningen, och batteriet tar slut? Kommer man inte in då?
Eller blir det som på en del hotell att säkerhetsboxen där man låser in sina värdesaker i, öppnas så fort strömmen går?
 
Yale Doorman kan strömsättas utifrån med ett 9v batteri. Det sitter poler i underkant på utomhusdelen som man trycker batteriet mot.

Mvh Findus
 
Yale är förövrigt ett dotterbolag Assa Abloy, kan det innebära att dom delar låskomponenter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.