Hej, Jag har sedan ett tag tillbaka en etanoldriven spis i vardagsrummet.
Den kan startas antingen med en liten fjärrkontroll(433MHz eller 315MHz, osäker där) eller WiFi (vilket inte fungerar). Efter många, många mail fram o tillbaka med Aliexpress så har jag tröttnat. Jag behöver inte ha WiFi. Jag vill bara kunna tända spisen via Alexa.
Jag har idag en Vera Plus, med RFXTRX, 2 x Harmony Hub, 3 x Amazon Echo och massor med Z-Wave prylar. Alexa pratar med Veran via HA-Bridge.
Om man tittar på bifogade bilder, så startas spisen mha av knapp S1, en vanlig tryckkontakt. Det slog mig att jag kan lika gärna använda en Z-Wave switch eller vad som helst som kan fjärrstyras och så slipper jag bråka med tillverkaren.
Frågan är: Hur skulle ni göra på bästa sätt? Tack på förhand och fråga gärna på ifall jag uttryckte mig oklart. En etanoldriven spis med tända lågor ovanpå och i undre bilden visas spisen släckt med synlig brännare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kretskort med tryckknapp S1, indikeringslampor och anslutna kabelstift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En person håller ett grönt kretskort med ett antal lödpunkter, troligtvis baksidan av en fjärrkontroll för en etanoldriven spis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av person som håller en kretskortskomponent med ledningar, oskarp och suddig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Internt av en etanoldriven spis med synlig kretskort och elektroniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar ju vara så att Pinne 1 är signal från S1 och pinne 4 är nog jord för alla komponenter. Jag hade skarvat mig på kablen för att slippa löda.
 
Tack Sammy, så långt är jag med också, frågan var: hur kortsluter jag dessa på bästa sätt? En arduino nano med ESP8266 och en transistor(som det föreslagits i annat forum), eller en Z-Wave switch eller ngt annat sätt.
Tanken är att kunna ersätta styrningen via WiFi och även 433MHz fjärren skall bort.
 
tommib
Hmmm....
Inget svar på din fråga men är du säker på att det är en bra idé att fjärrstyra en brasa inomhus? Eller alls?
 
Lågorna är rätt så små, jag har dessutom byggt en speciell plats åt den med eldfast tegel. Spisen i sig har en del säkerhetsdetaljer såsom: den tillåter inte tändas om den är varmare än 70grader. Den känner av halten av kolmonoxid.

Kan vi testa en annan variant då? 1 st. Fibaro FGS222. L-live, N-Neutral, Q1 ena kontakten på knappen, I-andra kontakten på knappen. Har kopplat in en sådan, men det verkar vara kortslutning mellan Q1 och I. Har mätt med en multimeter inställd på diod. Har testat att lägga till parameter 14.
 
Jag har nu fått igång WiFi:n på spisen, dessvärre ville inte leverantören berätta om vilka http kommandon som får igång elden, eller så fattade de inte vad jag ville. De hänvisade gång på gång till ett gammalt windows program som var avsett för windows XP. Jag tog en Fibaro relay switch FGS-222 och kopplade knappen mellan Q1 och IN, samt Live och Neutral. Nu finns den som en device i Veran och kan följakligen startas via Alexa. Tack för all hjälp med detta.
 
Kan vi inte få en länk på var vi andra kan köpa spisen?
 
20 papp hos kinesen, plus 10 papp i frakt. Man vågar knappt tänka på vad den kostar i Sverige.
 
Hej,
Jag köpte den här eldstaden för c:a 2 år sedan, den var annonserad för c:a 2000US$ på Aliexpress. Firman heter LodorCNC. Den heter Intelligent Fireplace RX-800. Fick rabatt på både spis och frakt och totalkostnaden blev till slut 1500$. Man kan tycka att det är mycket pengar för en leksak, men jämför man med vad det skulle kosta i Sverige så är det en fjärdedel.
Dessvärre är inte byggkvalitén speciellt bra. Och då pratar jag om elektroniken i första hand.Slarviga kabeldragningar, utan hänsyn till brandrisk, föråldrad teknik, mm.
Styrkortet, t.ex är en gammal Netgear router där de hackade firmware på. Det känns "sådär". Jag tog mig tid att dra om alla kablar och använde kabelstrumpor som är avsedda för motorrum i bilar. Tillverkarens uppfattning om att styra eldstaden via WiFi var att man skulle starta en dator med Windows XP, starta ett program och sedan klicka på en knapp--> http kommandon, vad är det för nåt?
Jag tröttnade på att chatta via whatsapp med Kina på olämpliga tider på dygnet och tjuvkopplade av/på knappen till en Fibaro FGS-222.
Den dök upp i min VeraPlus, lade upp den i HA-Bridge och numera kan jag slå av/på med Alexa.
http://www.sanda.nu/fireplace.mp4
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Den är ju hur läcker som helst!
Tyvärr ganska långt utanför budget.
 
Hur tänder man "vanliga" spisar av denna typ? Blir lite sugen... Det kanske finns de som man tänder och släcker med med knappar på panelen, då borde det vara enkelt att koppla på egen utrustning, typ ESP8266, för att fjärrstyra. "vanliga" är ju betydligt billigare.
 
@hanpa: Min eldstad går att tända med en knapp på panelen, samt 433MHz minifjärr och WiFi.
Det hade räckt alldeles utmärkt med bara en knapp. Jag hade lika gärna kunnat använda en ESP8266, men är lite av en nybörjare i arduino världen, så jag valde det jag kände mig tryggast med.
Jag kan tänka mig att det finns billigare spisar utan en massa lull-lull även i Sverige.
/Micke S
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.