R
detta är ett alt till vedbaserad vattenvärmare.. dessutom blir man inte beroende av att elen funkar jämt
 
Tilltalande med solfångare... har dreglat lite över teslas soltak men inser att det kanske hör lite till framtiden ... och kanske funkar sådär hos oss i november.

https://www.tesla.com/sv_SE/solarroof

Lutar åt LLVP med separat varmvattenberedare ändå. Tack för all input..
 
Redigerat:
Sorry för att kapa tråden men min fråga ligger in anslutning till TS fråga. Efter sommaren drar vi också igång ett fritidshusbygge.
Förutsättningar; Vi bygger. på en ö i Stockholms skärgård, det finns el, vatten, avlopp. Huset om ca 70 kvm kommer att byggas upp med lecagrund som mur så det blir som en torpargrund. Vi kommer att nyttja det på vintern sporadiskt.
Jag har en väl fungerande el-panna Nibe evc-13 plus beredare om 240 l kvar sedan vi bytte värmesystem hemma. Vi lär behöva värma upp huset typ 8-10 grader under årets kalla dagar.

Fråga;
1 . vad säger ni om att återanvända min värmeanläggning o koppla det till vattenburen golvvärme med glykol i?
2. Även om säkringen går är det ok med golvvärmen o glykolen? I.o.m. att det är en ö tar det tid att ta sig ut om vi får signal om att elen har stuckit, kanske en hel vecka.
3. O vad säger ni om vattenburen golvärme på torpargrund?
4. Förslag på enkel vent-lösning, inluft via spaltventiler/tallriksventiler i vägg/fönster och sugande takfläkt?
 
Redigerat:
Skippa golvvärmen och sätt in en luftvärmepump.
 
Johannes Carlsson skrev:
Skippa golvvärmen och sätt in en luftvärmepump.
Tack för svar! Glömde att ange en till förutsättning. Jag bygger Sveriges mest avlånga hus pga tomtens beskaffenhet. Kommer att ha svårt att fördela den varma luften tror jag. Eller finns det lösning på det med?
 
Två luftvärmepumpar.
 
Två luftvärmepumpar eller en med två innerdelar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.