Efter åratal av sökande på forumet och ovärderlig hjälp med enklare renoveringsfrågor har vi nu blivit husägare och har nu betydligt komplexare frågor att hantera.

Vi har ett sjuttiotals enplanshus med fungerande och inredd källare. I huset finns det fyra stycken vattenburna fläktkonvektorer (2 på övervåning, 2 i källare) som drivs av en bergvärmepump.

Vi har också ett FTX-system installerat pga. radonsanering. Vi har förstått att fläktkonvektorerna delvis är en del av radonsaneringssystemet då luften dras genom ett filter i konvektorn. Här är det lite olika bud om hur stor del av radonsaneringen det är (varken nuvarande ägare, besiktningsman eller mäklare kunde ge ett tillfredställande svar på den frågan).

Min fråga består av ett par delar.

1. Vi kan med säkerhet installera vattenburen golvvärme (på övervåningen) genom att använda existerande rördragning till konvektorerna. Hur mycket påverkar det energieffektiviteten? Vi har förstått att fläktkonvektorer är rätt effektiva men vet inte hur stor skillnad det är mot golvvärme.

2. Hur mycket påverkar man radonsaneringen genom att ta bort filtren som finns i konvektorerna?

Vi kommer inte ta bort konvektorerna på källarplanet då vi inte på ett enkelt sätt kan installera golvvärme där (oisolerad betongbottenplatta).
 
Radon i luft i hus fastnar väl ändå inte i luftfilter? Det är ju en "gas" man ska skicka ut utanför huset med hjälp av ventilationen. Har också köpt ett radonhus nämligen och som har FTX och hela syftet är att byta ut luften i sin helhet vilket reducerar radonvärdet.

Det finns även radon som finns i vatten och där finns radonfilter för det.

Vad gäller uppvärmning så tror jag komfortnivån blir högre med golvvärme, dock hur många % mer energieffektivt det vore med golvvärme är ju svårt att säga men jag gissar på inte så stor skillnad faktiskt i ditt fall. Så gör det för komfort snarare än spara kronor och ören.
 
Om radonet fastnar i filtren så koncentreras radioaktiviteten dit och det blir farligare att vistas nära filtret än det är att vistas i rummet utan filter. Till slut kommer filtret att aggera "hot spot", alltså en kraftig punktkälla.

Vad är det för filter som sitter i konvektorelementen?
 
Filterna kan tänkas vara till för att fånga upp radondöttrar. De blir elektrisk laddade och tenderar tydligen att fastna på damm och andra partiklar. Fast de lär ju inte vara en fara att vistas nära även om man kanske inte skaka och andas in hela dammolnet varje vecka. Dessutom gar väl radondöttrar ganska kort halveringstid så mängderna kommer inte att stiga i oöndlighet.
 
Tack för input. Det är rätt oklart om det verkligen sitter ett filter i konvektorerna. Ingen har kunnat ge ett tillfredsställande svar, vare sig säljare, besiktningsperson eller mäklare.

Jag tror precis som flera andra här att det är FTX-systemet som är det enda radonsanerande i huset och att konvektorer kontra golvvärme är en smaksak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.