Hej på er.
Nu har jag lagt golvspånskiva för att sedan flytspackla på den. Elektrikern sa att efter att jag primat spånskivan ska jag lägga ett Armeringsnät där han fäster sina värmekablar. Antar att han har rätt?

Ska jag fylla igen hålen runt ledningarna till elementen innan jag flytspacklar eller kan man låta flytspacklet åka ner där också?

Rör genomföringar i en OSB-skiva som behöver anpassas för klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja han har rätt. Och så länge det är helt tätt runt rören behöver du inte fylla igen det med något där. Jag skulle om små hål finns foga dom med lim. Även runt hela väggen då det ser ut som det är 1-2 mm springa och där kan definitivt flytspackel ta sig in en aning och orsaka nedsjunkning.
 
Tack för bra svar. Då drar jag en latesfog runt räcker det?

På andra sidans är det isolering intryckt emellan räcker det för att stoppa flytspacklet?


Gul isolering intryckt mellan en golvkant och vägg med en beige latesfog ovanpå på ett spånskivegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja dra latexfog vid dom tunna springorna. Ska funka fint.

Den där isolering bör du dock fundera en extra gång på. Som minst skära av så det går jämnt utmed vägg iaf. Ser ut som det sticker ut uppåt 1cm. Jag vet inte riktigt hur flytspacklet beter sig mot mjukare isolering. Kanske funkar, jag gissar sådär på det.

Lite bättre lösning vore t.ex att använda bottningslister där istället för isolering. Bottningslister är runda "lister" av cellplaster i olika dimensioner just för att stoppa upp vad än du vill ha stopp på i en springa.
 
Ok. Alltså sådana man ska ha om man vill avsluta flytspacklingen där det ännu inte är något hinder, typ mitt på ett golv eller liknande ?
 
Min badrumsman skulle också flytspackla. Jag hade dragit nya el or VVS i källaren under och eftersom jag vill ha snygga ledningar så lade jag mycket möda på det.
Sedan öste han på flytspackel och mycket rann ned i källaren över en nymålad vägg och all mina nya ledningar. Det gäller att täta ordentligt, tydligen rinner fanskapet mer än väntat. Täta ALLT!
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
En fundering till, man ska ju prima spånskivan innan man flytspacklar, jag trodde det var för att skydda den mot vattnet i spacklet, men på flaskan står det "för optimal vidhäftning"
Flytspacklet lär väl inte röra sig eller hur menar dom?
 
Det för att flytspacklet ska sitta fast i spånskivan eller annat underlag, annars blir det lätt lösa kakor av spacklat
 
  • Gilla
Lello
  • Laddar…
S
Lello skrev:
Hej på er.
Nu har jag lagt golvspånskiva för att sedan flytspackla på den. Elektrikern sa att efter att jag primat spånskivan ska jag lägga ett Armeringsnät där han fäster sina värmekablar. Antar att han har rätt?

Ska jag fylla igen hålen runt ledningarna till elementen innan jag flytspacklar eller kan man låta flytspacklet åka ner där också?

[bild]
va är det för golvspånskiva?
 
Det är Byggmax golvspånskiva.
 
Ok då fattar jag, dessutom skulle man gnugg in lite flytspackelpulver när man primar, är det för att få ännu bättre vidhäftning eller?
 
S
Lello skrev:
Ok då fattar jag, dessutom skulle man gnugg in lite flytspackelpulver när man primar, är det för att få ännu bättre vidhäftning eller?
bara primer eventuellt utspädd
 
SBH skrev:
bara primer eventuellt utspädd
Ok men på primerflaskan står det att man ska strö flytspackelpulvret över och gnugga in det med borste. 😳
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.