Hej

Detta kan verkar lite rörigt och krångligt, men i slutändan så försöker jag kommer så enkelt undan som möjligt med så lite inblandning av kommunen som möjligt och få det som jag vill iaf. Hoppas ni förstår mina tankegångar och har lust att bidra med era egna tankar och erfarenheter.

Jag har ett brygghus/drängstuga på gården som jag vill renovera till en bostad. Har varit i kontakt med bygglovshandläggare i kommunen men då jag inte ville uppge min fastighetsbetäckning (eftersom jag inte vill ha någon som kommer och lägger sig i med konstiga regler osv innan jag vet hur jag ska ha det osv, man har ju hört lite historier på nätet) så har de svar jag fått varit halvbra och ganska intetsägande.

Det är ett hus som jag hävdar har varit en bostad tidigare, men svårt att bevisa. Handläggaren på kommunen hävdar att det spelar ingen roll vad det används till tidigare om det används till tex förråd eller liknande senaste tiden. Han hävdar att jag måste söka bygglov om ändrad användning av huset, vilket innebär alla krav vid nybygge osv. Stämmer detta, måste jag verkligen ha bygglov för att renovera huset till bostad osv.

Låt säga att jag behöver bygglov. Måste jag söka det innan jag renoverar huset eller kan jag göra det efter? Jag tänker att en renovering kan jag göra oavsett. Möjligen att jag inte kan bygga badrummet osv. Anledningen att jag inte vill söka bygglov just nu är att jag inte vet exakt hur jag ska göra utan vill anpassa det efter hand som renoveringen går, då blir det krångligt med kvalitetsansvarig osv.

Men låt säga att jag renoverar huset och måste söka bygglov för att få använda det som bostadshus. Om det blir massa disskusion om att jag gjort saker jag inte bör utan bygglov/anmälan kan jag hävda då att jag bygger ett hus till jordbruket (jag har alltså ett registrerat jordbruk) men ändrade mig och vill ha det till bostad. Jag tänker mig då att övervåningen är kontor, medan undervåningen är tänkt som styckeri/grovkök/syltkokeri/musteri eller liknande.

Tack på förhand för era tankar.
 
Sök bygglov med så få ändringar som möjligt. När du har fått igenom det, genomfört ändringarna och klarat slutbesiktningen så är det ju fritt fram att renovera och ändra planlösning som man vill (nästan) utan att kommunen bryr sig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hur stort är det? Finns avlopp och vatten framdraget? Ska ud ändra utnvändigt, fasad, dörröppningar/fönster?
 
Vad har huset använts till de senaste 10 åren?
Vad användes det till senast det hade ngn användning, och för hur länge sedan? (Tänker att det kanske används huvudsakligen som förråd el likn de senaste åren.)

Bor själv på en lantbruksfastighet, och funderade på att inreda ett loft. Enl kommunen var det då frågan om ändrad användning, vilket kräver bygglov om jag förstod saken rätt. Däremot var det inga problem att isolera loftet och göra om det till ett mer el mindre uppvärmt loft/förråd. Därav min undran över tidigare användningsområden, precis som din kommunrepresentant sa.
Jag tänker mig att om det varit en bebodd drängstuga, så kanske det använts som gästlägenhet nu och då, (även om det huvudsakligen varit t ex ett förråd, vilket man inte behöver nämna). Då kanske det gäller som bostadsändamål, och det blir bara fråga om en renovering.
 
O
Alltid bygglov först!
Ligger det sjönära?
 
Fast frågan är väl hur det går om man menar att huset var varit en inredd gäststuga, de senaste 60 åren, och nu renoverar vi den? Vem har bevisbördan?
 
Har man deklarerat byggnaden som en bostad kan man kanske komma undan med det, men det är väl kanske inte så troligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.