Allt går, en person i hushållet, duschar på jobbet, tvätta/diska några ggr i månaden.

Sen är det inte så mycket huset, handlar till mesta delen om de som bor där, fel familj i ett superhus kan få detta att bli de sämsta huset.
 
Y
Jag lutar lite åt att tycka er 11000 förbrukning är hög.
Mitt 125kvadrat hus ifrån början på 80talet ligger på 6500 varje år, och då är det långa duschar, 21.5 grader, diskmaskin torktumlare samt underhållsvärme till 130 kvadrat yta osv.

Men.. Så är jag ensam och ni är en familj, det gör stor skillnad.
 
6500 kWh gör vi nästan av med på en månad mitt i vintern...
 
Y
haha, ja min gamla timmervilla slukar nåt sånt också under vintern.
 
200m2 2 vuxna 2 "vuxna" barn 2 barn i skolålder
Fjärrvärme som uopvärmning
Alla har varsin "gaming dator".
Diskmaskin, tvätt torktumlre går flera ggr i veckan och vi brukar ligga på mellan 11000-12000 / år då är det utan uppvärmning dvs
Men vi kanske har en energislukande livsstil
 
Du kan nog räkna med ca700kwh/år per gamingdator om det spelas hyffsat mycket
 
Y
Sen skulle jag vilja uppmärksamma att väldigt få har balanserat in sina värmesystem.
Det köps bergvärme och annat, men dessa installeras bara och firman åker hem.
Det tar nog en vecka som amatör att justera in.
Mäta radiatorerna om och om igen för att balansera in, ställa in hastighet på pumpar osv. Med nyare mjukvara i min bergvärmemaskin så fick jag nu autoläge på pumparna. När kollade ni er mjukvara sist?

Och någon gång har vi väl torkat rent luftventiltallriken i taket och den kanske har snurrat lite. Det varvet gör mer skillnad än vad man tror.Mitt hus blev nästan 1 grad varmare när jag hittade felinställda frånluftsventiler. Det motsvarar säg 6% på värmeräkningen.
 
Redigerat:
Där vore det inte så dumt med en central "flödesjusterenhet" och ojusterbara don
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.