Hur är den allmänna uppfattningen om behovet av att teckna Anticimex trygghetsavtal? Vi har haft den gratis ett år nu men funderar på om vi verkligen ska förlänga den. Hussvampen tar Folksam om det mot förmodan skulle ske. Vattenskadesjälvrisken är såvitt jag kan läsa 1500 kr alltså inte ens 2 års kostnad för Anticimex-avtalet. Besiktningen vart fjärde år ger jag inte så mycket för, när de besiktigade vårt hus så hade jag glömt dra fram badbaljan då bara kikade han lite snabbt under och sa att det är säkert ok för att den andra golvbrunnen som är fri i badrummet var korrekt monterad... Ingen trovärdighet direkt i det uttalandet, anser jag... 825 kr är inte hela världen men känns ändå för mej som pengar i sjön och att de spelar på hussvampen, men såvitt jag förstår Folksams försäkringsbrev så ingår det redan.
Hur har ni andra gjort och hur resonerar ni?
Jag funderar på att höra med Folksam hur mycket premien sänks om jag väljer att ha 20 000 kr i självrisk på vattenskador. 8)
 
Hade själv frågan uppe här i forumet för något år sedan ... & ingen kommenterade min tveksamhet ;). Jag reagerade främst på Anticimex' skrämseltaktik för att sälja försäkringen - framför allt faran med hussvamp. Jag frågade honom om han kunde ge besked om hur många hussvampshus Skåne haft de senaste tio åren - han hade ingen aning. (Man tycker att Anticimex borde ha någon statistik - 5 eller 10 eller 500 fall?)

Jag gjorde, liksom du, wertok, ett överslag och fann att försäkringen inte var rimlig. De ersätter inget utan talar bara om för husägaren vad som kan hända om man inte åtgärdar ditten/datten. Det vet jag väl bäst själv - jag som bor i huset! Är man det minsta mån om sitt eget hus vet man ju när det är dags för underhåll och vad som måste prioriteras.

Nä, det är mer ekonomiskt att ta in en pålitlig och tekniskt kunnig besiktningsman med ett antal års intervaller eller om man är orolig. En sådan kostar inte mycket om man bara diskuterar problem - 5-600 kr för ett besök - om han inte behöver skriva något dokument som ligger till grund för hans egen försäkring.
 
Hmm 71 st men bara en åsikt antagligen är försäkringen ok då eftersom så få har åsikter... Förstår jag er tystnad rätt?
 
galento
Hej,vi går i samma funderingar som Er och vet inte hur vi ska göra med denna försäkring,om det är någon idé att ha den,skadedjursförsäkringen ingår ju i vår Folksam villaförsäkring :-/
 
Vi har Anticimex Trygghetsförsäkring. Om den är bra vid skada låter jag vara osagt, det vet man ju oftast inte förrns det hänt något... ::)

Men vi resonerade som så, att eftersom det är makens och mitt första hus, och vi inte kan så himla mycket ännu, så tyckte vi att det är bra att någon kommer och hjälper oss att gå igenom husets kondition och påpekar saker som behöver åtgärdas. Så för oss känns det som att vi betalar för hjälpen att få huset genomgånget vartannat år (är de väl ???), försäkringen blir som en bonus i fall såt i alla fall skulle hända...
 
Vi är i samma funderingar och tankar. Blev uppringd av Anticimex i veckan, och det är samma skrämselpropaganda som tidigare. Eftersom vi passade på att byta försäkringsbolag nu vid årsskiftet, så fick vi "gratis" Anticimex Trygghetsavtal i ytterligare ett år. När jag berättade att vi gjort det för dem, så fick jag kommentaren "så kan man inte hålla på och hoppa mellan olika försäkringsbolag". Har vi inte heller gjort, utan när vi köpte huset för ett år sedan hade vi inte tid att sätta oss in i försäkringsfrågor, utan valde det bolag vi haft innan. Som också hade samma erbjudande om ett fritt år. Ytterligare en märklig sak är att vi i december blev erbjudna direkt från Anticimex att förlänga/börja betala på det ursprungliga avtalet, UTAN någon ny besiktning. Den säljarbesiktning som gjordes för drygt ett år sedan skulle gälla. Men nu när vi har bytt bolag skall de minsann hit och besiktiga igen.. :surprised:
För övrigt skall besiktningar tydligen ske bara vart fjärde år. Jag har pratat med skadehandläggare på båda de aktuella försäkringsbolagen, och ingen känner sig känna till några omfattande skador i deras områden. Enligt Anticimex i länet får de in skador nästan dagligen.. ::)
Rimligtvis borde inte antalet skador med hussvamp vara så många, att det skulle påverka de totala villa/hempremierna på de vanliga försäkringsbolagen särskilt mycket. Jag vill ha hela villa/hemförsäkringen inklusive allt från en leverantör!
Varför är det då så här?
En kvalificerad gissning från min sida är att försäkringsbolagen får grov provision från Anticimex för att sälja detta Trygghetsavtal. Och det är väl Anticimex sätt att överleva nu när skadedjur/ohyra numera ingår i villa/hemförsäkringen.
Och varför blir man påtvingad en självriskeliminering för vattenskador?
Grrrr... >:( >:( >:( >:(
 
TryggHansa anlitade tidigare Anticimex men sa upp avtalet för något år sedan. Måste ha påverkat saneringsbolaget ... man har delat upp den tidigare ohyreskadeförsäkringen i två separata och fristående delar - dels enbart ohyra, dels mögel/svamp etc. Det gäller alltså att få in många nya kunder till det nya 'ge-bara-råd'bolaget.

Det ingår ohyreskadeförsäkring hemförsäkringen - med konkurrerande bolag. Jag har i alla år haft separat Anticimexförsäkring (således dubbelförsäkrad). Under åren som gått har jag även anlitat Anticimex för råd om åtgärder avseende tilläggsisolering, fukt etc och för dessa råd betalade jag inget. När man nu går ut och letar nya kunder har man frångått företagets tidigare seriösa och goda sätt att närma sig kunder. Det är intressant att GoForIt har samma känsla som jag har avseende skrämselpropagandan.
 
Tack för era tankar, nu har vi hur som helst förlängt det ytterligare ett år. Ska gå igenom förutsättningarna under året.
 
Ang. trygghetsavtalet från Anticimex. Även jag hoppade på ett år gratis iom ett samarbete med Folksam, och jag var intresserad av vad besiktningsmannen skulle hitta, själva försäkringen var inte det primära. Tyvärr kunde inte jag närvara, men väl min sambo, och det här utspelade sig:

Intrycket jag fick från "besiktningen" var att han pliktskyldigast var där för att vi skulle få försäkringen.
Jag var lite intresserad av att se vad han skulle upptäcka, då vi hade hittat några uppenbara brister vid husköpet (en skadedjursangripen syll och ett läckande garagetak - 30år gammal papp - gipsskivor som bågnade i garaget..) Inget hittades, däremot så var han uppe på vinden och kikade - lyckades dock med konststycket att inte hitta igen exp. kärlet som var där precis innanför luckan, luckan satte han dit så dåligt att den trillade ner nästa natt och fixade ett nytt hål i garagetaket..

Hoppas att utläggningen inte blev för lång, men det jag ville säga var mest att även anticimex har sina rötägg, och bor ni i östergötland så finns ett av dem där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.