Jag sitter och räknar och funderar på bergvärmeinstallation i ett hus byggt -59. (Nu sitter det en elpanna som måste bort.)

Vi vill gärna inte dra onödigt mycket saker i taket på källaren då större delar av den kommer inredas i framtiden, tänk möjlighet till kontor/gillestuga/biorum osv. Det har dessutom byggts ett relativt nytt dubbelgarage längs hela pannrummet vilket inte gör det helt trivialt att dra in kollektorslangen dit.

Så till min fråga, skulle man kunna dra den genom dubbelgaraget för att komma till pannrummet. (Alltså att man borrar till vänster om dubbelgaraget.) Hittar inte väldigt mycket info på maxlängder på slangarna osv. Eller är det helt enkelt för långt att dra den över mark?

Något givet alternativ jag har missat att tänka på?

Planlösningen för källarplan ser ut som följande:
Skiss av källarplan för hus med markerat dubbelgarage, planlösningen visar rum som pannrum och tvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Joyski
  • Laddar…
Inga problem att dra rören den vägen välj lite grövre dimension om det blir lång dragning och många böjar så kommer allt funka bra.
 
  • Gilla
blommegard
  • Laddar…
2x 10 m är ju en baggis mot 2x200 m som går ner i berget.
Du måste kondensisolera slangarna genom garaget (såndär svart skumisolering, armaflex)

Protte
 
  • Gilla
blommegard
  • Laddar…
Sen tror jag det inte är ok med slang inomhus på grund av brand regler så invändigt blir det koppar rör.
 
  • Gilla
blommegard och 1 till
  • Laddar…
Tack för infon, låter ju bra!
Fått första offerten nu på 180m hål och IVT GEO 312C.
147.000:- Efter ROT.
 
Letar med ljus och lykta efter en offert med en Nibe-pump men hittar tyvärr inte. Någon som vet en bra installatör i Stockholmsområdet som använder sig av Nibe?
 
Har ingen koll på Stockholm men bör finnas massor Nibe är ett stort märke som säljs av många.
 
smurfen72 skrev:
Sen tror jag det inte är ok med slang inomhus på grund av brand regler så invändigt blir det koppar rör.
Ja Brinevätskan räknas som brandfarlig vätska, en % högre koncentration så skulle den räknats som explosiv vara, med krav på stötvågsbarriärer osv.
 
Flampunkt 21-30 grader -> brandklass 2a
Flampunkt 30-55 grader -> brandklass 2b

Etanol till köldbärare bryter den gränsen nånstans vid 32 vol% (27 vikt%) och då inträder nya krav på elinstallationer mm.

Däremot förvandlas ju inte spriten till TNT. Då skulle ju hela barskåpet redan ha exploderat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.