Hej,
rörmokaren kopplade på vattnet till Attefallshuset igår. Sen hastade han vidare till nästa jobb. Två timmar efter hans avfärd så kom jag dit och fick en chock. När jag gick på parkettgolvet så pressades vatten ur skarvarna. Jag ringde genast rörmokaren och vi kunde konstatera genom att titta på vattenmätare att det det fanns en läcka läcka i systemet....:(
Imorse bröt jag upp parkettgolvet och försökte lokalisera läckan. Såg först ingen läcka. Sen gick jag ut och såg att det rann vatten längs med kantelementet. Bröt upp ytterväggen och kunde konstatera att en OSB skruv penetrerat vattenledningen till duschen. Precis i mitten....

Det är ju uppenbart att snickaren är roten till det onda. MEN, är det inte så att rörmokaren ska provtrycka vattenledningarna (jag har dock inga golvslingor). Jag kan inte regelverket för "säkert vatten" men visst bör rörisen provtrycka vattenledningar (även om inga golvslingor finns)?
Kallas det inte för egenkontroller? Läckan var så pass stor att efter endast två timmar så pressades det vatten ur parkettgolvets skarvar.
Någon som kan redogöra för ansvarsfrågan här? Tack på förhand.
 
knauer skrev:
Någon som kan redogöra för ansvarsfrågan här?
Ditt försäkringsbolag kanske..?

Lider med dig :(
 
Är det verkligen rimligt att "det allmänna" ska bekosta uppenbara fel som begås av hantverkare? Det anser inte jag. Saken är den att jag anlitat vit arbetskraft och såväl snickare som rörmokare har försäkringar. Problemet är att snickaren anser att rörmokaren ej utfört sitt arbete enligt "Säkert vatten" protokollet. Rörmokaren å sin sida anser att det är snickaren som borrat hål i vattenledningen som är skyldig och därmed hans ansvar. Någon som vet hur stor självrisken är på sådana här "klantförsäkringar" som hantverkare har? JAg misstänker runt 10kSEK men vet ej. Hursomhelst,om det ärnågon som är kunnig i ansvarsfrågan så hör av er i tråden.
 
Vattenledningar ska monteras långt in nog i väggen så skruvar för OSB eller Gips inte ska kunna gå in eller igenom slangar. Så ja, det är nog röris fel enligt mig.
 
Kollade i branschregler "Säker Vatteninstallation 2016:1" där det står "Rörinstallationer skall tryck och täthetskontrolleras innan de tas i drift. Kontrollerna skall dokumenteras."

Du hittar avsnittet i kapitel 3.9 sidan 39.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Jaha, då finns det svart på vitt. TackNetNut! Märkligt att rörisen försöker slingra sig. Verkar ju solklart att han begått ett fel.
 
Slarviga rörisar verkar det finnas gott om.
Vilken kommun är den här verksam?
 
Krilleman
Ett blandarbyte är ju inget man provtrycker direkt.

Men ett helt nytt Attefallshus är en annan historia. Det ska man provtrycka om man är seriös.
 
Som sagt, rörisen har många järn i elden. Han hastade till nästa jobb istället för att göra en provtryckning....
 
S
Finns det inga regler som säger att rör ska förläggas ett visst djup in i vägg?
Hur som helst anser jag det solklart att röris är ansvarig här. Det är ju PRECIS såna här saker som "kontroll före drifttagning" (använder elektrikernas term då jag inte vet vad det heter för rörmokare) är till för att hitta.
 
Har nu förstått att "säkert vatten" inte är en lag. Bara en rekommendation. Säkert vatten är ett privat vinstdrivande företag som veerkar ta hutlöst betalt av dem som är anslutna. Dock följer försäkringsbolagen deras riktlinjer/rekommendationer. Det som är lag är BBR. Säker vatten är en tolkning av BBR lagen men fortfarande bara en rekommendation. Vi får se hur denna historia slutar.
 
Vad snickarens/rörisens självrisk är spelar väl egentligen ingen roll för dig, annat än nyfikenhet. Det är ju inte så att du får stå för den.
 
Det spelar förvisso ingen roll. Hursomhelst ligger den på ca 10% av ett basbelopp.
 
knauer skrev:
Har nu förstått att "säkert vatten" inte är en lag. Bara en rekommendation. Säkert vatten är ett privat vinstdrivande företag som veerkar ta hutlöst betalt av dem som är anslutna. Dock följer försäkringsbolagen deras riktlinjer/rekommendationer. Det som är lag är BBR. Säker vatten är en tolkning av BBR lagen men fortfarande bara en rekommendation. Vi får se hur denna historia slutar.
I praktiken blir det SKALLkrav då försäkringsbolagen sällan går med på att ersätta dig om det inte är utfört enligt SäkerVatten. Och om röris är certifierad SäkerVatten ska han göra en avvikelserapport på det som inte är utfört enligt SäkerVatten.
 
Det är snickaren som ska stå för det via hans försäkring. I teorin kan rörmokaren ha provtryck ledningen innan snickaren skruvat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.