Hur pass stark maskin tycker ni jag bör sikta på för att t.ex bila upp spår för el ledningar i väggar med hålbetångblock? Jag vill även kunna använda den till andra små bilningsprojekt som att knacka bort puts m.m.
 
Kör med vinkelkap och diamantskiva istället. Sen en enkel borrhammare, tror Jula har en som rekommenderas på forumet
 
  • Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
För ett par veckor sedan hade Lidl en murspårfräs för en hyfsat billig peng och de kan finnas kvar i nån butik om de inte sålt slut på dem. Har för mig modellen hette Parkside PMNF 1350 nånting. Såg faktiskt vettig ut och verkade vara smidigare än de billiga varianter som Jula och Harald nyborg säljer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Behöver en maskin jag kan göra diverse små bilningsjobb med, har länge behövt det. Hur många KJ skulle ni säga räcker för just mindre jobb jag nämner? Tänkte nämligen försöka få en bra maskin via tradera.
 
ullberg
Runt 0,0025

sen är en borr-/bilningshammare ett väldigt trubbigt verktyg, jag har billigaste betongspårfräsen från jula eller motsv. - har varit oslagbart varje gång jag behövt fällts in kablar, man kan köra ut spåren med en borrhammare men jag tyckte det var eklare med en stor skruvmejsel, i innerhörn är det dock inte så dumt med exv en borrhammare så kanske båda borde införskaffas?
 
Jo båda är fint men just nu är frågan om borrhammare för diverse arbeten.
 
Att bila ett spår i hålbetongblock (polsten) med bara en bilhammare är inte särskilt lätt, det är stor risk att spåret blir både bredare och djupare än vad som behövs.
 
Ni snöar in er nu på metoder för en enda sak som jag inte ens undrar något över. För att lugna era hjärtan kan jag säga att jag har för avsikt att ta en diamantklinga på en vinkelslip och först görs spår som jag senare BILAR bort. Så tillbaka till ämnet, vilket styrka på borrhammare bör man eftersträva för att bila spår i hålbetong, betong, bila bort klinkerplattor, bila bort puts på väggar m.m.?
 
En liten maskin för kaklet, en större för betongen.
 
Vad är en liten och vad är en stor maskin? I slagkraft, vad anser du?
 
3J samt 10J kanske? Vill gärna tro att kaklet är lättjobbst med en mindre (aldrig själv gjort det), 10J funkar i betong, men det är ingen dröm för längre jobb.
 
Ta vilken som som ger mellan 2-3J. Det räcker för allt bruk hemma och lättare proffsbruk.
Dyrare maskiner har bättre avvibrering och är skönare att köra.
Julas maskin duger mer än väl.

Dock! Rotationsstopp är ett måste för att bila, alla hammare har inte det.
 
Har jag fel om jag påstår att en bilmaskin aldrig roterar? En kombihammare dock är en maskin med rotation där man kan stänga av rotationen; passande både borrning och bilning. En ren borrhammare roterar jämt. Den är gjord för just borrning.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.