Grundregeln är att apparater som är fast monterade skall anslutas fast.
 
Stod såhär i Manualen

"Anslutning av fläktar utan fast monterad
kabel, samt byte av kabel, får endast utföras
av behörig elektriker"

Vilket bör betyda att sitter det ingen fabriksmonterad kabel på fläkten så ska den installeras av behörig elinstallatör.

Du kan ju iprincip använda fläkten till annat ändamål än fast monterad på vägg, därför står det att fast ansluten ska ha allpolig brytare, montera en sladd med stickpropp räknas som allpolig brytning, men oavsett vad så kommer du inte runt problemet att den ska installeras av behörig.

Så tolkar jag det.
 
Fast köksfläkt.
Ftx aggregat mfl är ju fast monterade men har stickpropp.
 
Fläkten kommer sitta i vägg och rör kommer ut i väggen till kopplingsdosa så det lär väl bli fast anslutning.
Det är ingen behörighetsfråga ang vem som gör jobbet utan mer principfråga om det är ok att ha sladd för 2polig brytning
 
Jag har fläkt som är installerad så, jag antar att det är "regelvidrigt".
Men den är garanterat installerad av en "fackman", jag skulle dock anta en ventkille eller liknande.
Installerades troligtvis när man installerade jordvärmepumpen.

Fläkt installerad på vägg med synliga rör och ledningar bredvid ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tilläggsfråga måste man ha ekk från fläkten till kopplingsdosa eller kan man använda skx kabel?

Skx får väl egentligen inte användas i fast installation men trångt att få in annan kabel
 
Ingen SKX utan typ EKK eller en smidigare typ EXQ
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
Inte är det en seriös elektriker som gjort installationen på bilden iaf.
 
  • Gilla
Uffe A och 5 till
  • Laddar…
Bilden visar på en slarvig installation vad gäller det estetiska så det är säkert in icke elektriker som gjort det. Det behöver inte betyda att det inte är kopplat på rätt sätt men det inger inget förtroende
 
Jag skulle inte rekommendera installation med stickpropp, koppla in den fast.
Fläkten på bilden är då inte installerad av någon elektriker.
 
Om du ändå ordnar så installationen av fläkten blir fast, passa på och sätt en tvåpolig strömbrytare samtidigt.
 
M
Om det som står i manualen är väl för garantins skull. Det är väl inte lagkrav? Jag får ju bygga hemmaförstärkare och annat kul som sen kopplas in med stickpropp.
 
Om det är en allpoliga brytaren du avser så kan man se det som ett "lagkrav". Alla fast anslutna elektriska apparater ska kunna frånskiljas, det är kravet i standarden. Det betyder dock inte att det krävs en separat brytare för denna fläkt enbart, utan i bostäder duger oftast säkringen eller huvudbrytaren i centralen. En badrumsfläkt kräver ingen regelbunden service som skulle motivera en separat brytare. Vi har ca en miljon trådar i ämnet...inklusive trådar som diskuterar ifall allpolig betyder tvåpolig.

Och att en fast monterad fläkt också är fast ansluten är ju naturligt. Det skulle se lite fånigt ut annars, ungefär precis som på bilden ovan :) Det är dock inte uttryckligen förbjudet. Man har där i alla fall löst kravet på "allpolig brytare" då stickpropp med råge uppfyller detta krav.

Att man "får" bygga hemmaförstärkare och annat kul som sen kopplas in med stickpropp är en helt annan sak som är OT för denna tråd.
 
  • Gilla
JanneSjo
  • Laddar…
JanneSjo skrev:
Fläkten kommer sitta i vägg och rör kommer ut i väggen till kopplingsdosa så det lär väl bli fast anslutning.
Det är ingen behörighetsfråga ang vem som gör jobbet utan mer principfråga om det är ok att ha sladd för 2polig brytning
Rent principiellt är anslutning med stickpropp jämställt med allpolig brytare. Däremot är allpolig brytare för enfas inte samma sak som 2-polig brytare. En vanlig enpolig/trappbrytare duger inte eftersom de saknar 1/0 indikering på vippan. Så vitt jag vet finns inget krav på brytning av nolla i fast installation.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.