Hejsan,

Tänkte renovera köket och undrar lite angående imkanalen. Får man dra den horizontellt hur långt som helst? Tanken var att dra den ca 4m horizontellt längs köks-taket för att nå skorstenen (där den går ut idag) se alternativ 1 i bilden. Är det ok att göra så? Eller är det alt.2 i bilden som gäller? Vad finns det för bestämmelser? Jag har kontaktat min sotare men får inget svar. Är det annars kommunen man vänder sig till för frågor som dessa?
 
  • Planritning av ett kök som visar två alternativa dragningar för imkanalen, en horisontell ca 4m och en annan mer direkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns mycket att läsa på www.imkanal.se, men jag tror att vid större flytt måste man kontakta sotare / ev söka bygglov. Jag ringde sotaren och förklarade vad jag ville göra och till mig sade han att min ändring var så liten så det bara var att köra på. Men jag flyttade bara röret ca 1m horisontellt...

Dra rakt ut på fasaden tror jag kräver mer, bla plåt på fasaden osv. Dra långa sträckor rör drar ned flödet. Pest eller kolera. Tror du ska försöka få tag på sotarn...
 
Enklast genom yttervägg , krävs skydd på vägg om ni har träpanel?
 
Genom yttervägg kräver en del brandskydd. Dels gäller det själva väggen och brand, men även om det finns något i stil med en takfot som sticker ut ovanför. Har för mig att det krävs 100cm fritt uppåt (Eller var dte 150?).

Om du väljer dragningen inne i köket så behöver du brandisolera kanalen, antingen 30mm mineralull eller enkelgips (då även mot trä i takkonstruktionen).

Om du har mer än en krök på kanalen så krävs det rensluckor vid krökarna.

I vissa områden krävs mer brandisolering, beror på utryckningstid för brandkåren. Regeln om 30mm mineralull bygger på att det skall hindra brandspridning i 15 minuter, inom den tiden anser man att brandkåren hinner fram och släcker.
 
Tack för alla svar.
Det lutar åt att dra inne längs taket till befintlig skorsten. Tror det blir enklare (trots brandisolering) eftersom det finns takkfot i trä direkt ovanför det tänkta vägguttaget. Väggarna är tegel dock.
Tänker mig att dra kanalen längs kökstaket och klä in röret i minrealull och täcka allt i en avlång gipslåda. Borde väl funka?
Frågan är hur mycket fläkt-effekt man måsta ha pga avståndet? Kan man räkna ut/uppskatta det på något sätt?
 
Har du verkligen kollat upp kraven för att sätta den på fasaden? Jag tror mig minnas att man på ett enkelt sätt kan sätta en plåt under takfoten för att klara kravet. Tegel är bra förutsättning och brandisoleringen blir bara genom väggen. Bör bli betydligt mindre jobb samt att ni slipper en ful utanpå liggande låda i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.