Hejsan!
Ska bygga en trappa med vagnsstycken till mitt trädäck.
Jag ska bara ha två steg så jag köpte vagnsstycke med höjden 170mm och djupen 250mm.
Men, vilken dimension ska jag ha på brädorna för att klä in den och för att slippa klyva dessa?
Det måste ju finnas en tanke bakom dessa vagnsstyckens mått??

Den är tänkt att kläs med trall brädor med 28mm tjocklek.
 
2st 28*120per steg körde jag med. Men utan sättsteg.
 
Hejsan!
Jag ska även ha sättsteg, det är det som krånglar till det när man även vill ha lite överhäng!
 
Det borde väl funka bra ändå. Sättsteget ska täcka 142mm. Det blir en snitt glipa på 11mm uppe och nere. Testa att lägga ut det så och se om du blir nöjd. Överhänget behöver inte vara stort. Det går ju även att lägga 120 + 145 på steget om man vill ha mer överhäng. Då kan steget gå in under sättsteget.
 
Handritad skiss av trappsteg med måttangivelser på 170 och 250 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tackar för hjälpen men jag vill ju gärna ha ett överhäng o det får jag inte på 120+ 145.
Se bif. skiss.

Tanken är då att köra 2st 28x145 på steget och sedan får jag köra av en bit (3mm) på en 145 till sättsteg.
 
Redigerat:
Det går ju att klyva brädorna om dom är lite för breda. Vänder man klyvytan inåt på inre brädan på plansteget och uppåt på sättsteget så syns den inte.
 
Det är ju det här med att klyva, hade ju varit gött att slippa men det är väl det som gäller.
 
Det gör inget om man klyver sättbrädan med lite marginal eller om det blir lite snett. Det kommer ändå inte att synas om man inte kryper uppför trappan.

3D-modell av trätrappa med måttangivelser på steg och sättbräda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kort kommentar till bilden ovan.
Försök att iaf klyva brädan rakt. Då kan du klossa sättbrädan uppåt så får du lite extra anliggningsyta på plansteget ovan. Sättsteget gör ju också att du får en styv linje längs hela planstegets bredd vilket brukar vara gött när man gå i trappan...
 
Exakt, det får nog bli detta!
Tacksam för alla snabba svar.
Så här ser det ut idag.... Trädäck under konstruktion bredvid ett hus med inglasat uterum och skyddande staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Skruvar du fast vangstyckena bakifrån bärlinan in i ändträt på översta vangstycket?
 
Robin_ skrev:
Skruvar du fast vangstyckena bakifrån bärlinan in i ändträt på översta vangstycket?
Yep! De är fastskruvade bakifrån. Låg höjd på tralledäcket därför verkade det smidigast med vagnstyckena.
 
Det blir till att hyvla ner den. Det är ju inte så många mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.