GotlandGarda skrev:
bara för att klargöra så är det takbjälkarna jag menar alltså övervåningens golvbjälkar. För det är ju det dom gjort på bilden? jag vill alltså att det skall se ut som på bilden. Det var som sagt en fundering och jag sätter inte sågen i något innan jag vet säkert.
På bilden i inlägg #9 ovan med de avsågad bjälkarna syns inte nocken. Den är sannolikt är avburen med en limträ- eller stålbalk.
 
Spännande projekt som säkert går att genomföra så som ni vill. Men jag håller med många andra här, ta hjälp med konstruktionsritningar. Detta kommer med största säkerhet spara er pengar i längden även om det kostar en slant nu.

Stort lycka till, jag kommer följa detta och hoppad på många bilder.
 
Kul projekt, jag skulle komplettera vedeldningen med termiska solfångare så slipper du elda 6 månader om året. Jag har gjort ett liknande projekt de sista 4 åren, men jag flyttade en lada som utgångspunkt.
 
Jag tror inte bjälkarna är avsågade i bilden. Detta en del av takstolskonstruktionen, såg precis likadant ut i mitt hus.
 
Kul projekt. Verkligen en inre dröm hos mig.
Kommer bli ett superkul projekt att följa.

Min rekommenderade ordningsföljd:
-Planlösning, jag hade valt att planera med husets befintliga utformning. Främst för att behålla charmen men även av ekonomiska skäl. Bygga om hela konstruktionen i äldre stil blir fort onödigt dyrt. Det är i det här skedet man ev får ta en experter för rådgivning och beräkning.

-schaktning, schakta invändigt till lagom nivå samt schakta runt hela huset och singla, dränering och takavvattnign. Inget hus mår bra av gräs ändå in mot fasaden. Även vatten och avlopp ska ju in.

-gjuta platta, stark rekommendation för vattenburen golvvärme, bygger absolut minst på höjden, något ni har lite ont om på bottenplanet.

-fönster och dörrar för o få tätt.

-isolering, jag är större fan av utvändig isolering men med murad del blir det nog lämpligare med invändigt.

-innerväggar, inredning


Vill inte låta tråkig men det är en jättebra idé att ta in en arkitekt. Vi pratar väldigt mycket pengar att pumpa in i huset och då är det mycket roligare om ni får ut så mycket som möjligt av det. Deras jobb är inte att bestämma åt er, det är att utforma och skapa ett hem för er.

Jag skulle inte rekommendera att göra det här huset lite i taget. Efter att huset är ett tätt skal kan man stänga av delar och fokusera på vissa delar fast jag tror bara det blir ineffektivt. planlösning, schakt och gjuten platta skall garanterat göras först.
 
Fantastiskt roligt projekt, håll forumet uppdaterat.

Som ett alternativ till en miljöovänlig gjuten platta, tänker jag att du skulle kunna gräva ur, regla för golv, fylla grunden med Hasopor-isolering och sen lägga golv. Har gjort så själv och det blev helt bra.

Sen vill jag direkt avråda från massugn/murspis i kombination med öppet upp till nock. I allmänhet avråder jag från konstruktion öppet upp i nock, det är en idiotisk lösning där all värme går upp dit där man inte kan vara och har man sovloft blir det kokhett där medans det är iskallt där nere. Ska du ändå ha öppet upp i nock på någon del kan jag bara rekommendera golvvärme på den delen, det lindrar upplevelsen av att bo i ett dragskåp.
 
Mossen stefan skrev:
Jag tror inte bjälkarna är avsågade i bilden. Detta en del av takstolskonstruktionen, såg precis likadant ut i mitt hus.
Det är möjligt. Men då har det alltså inte funnits ngt golv/övervåning på den delen i ekonomibyggnaden. Och den stora fönsteröppningen som går i liv med där ett sådant golv var inte en dörr in på denna våning.
 
Golvbjälklaget satt löst innanför huskonstruktioner i mitt fall. Så det utesluter inte att man haft ett skullgolv. Du ser detta i min länk "flytta lada och bygga om till bostad"
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Nocktak fungerar fint i mitt hus med FTX ventilation som skickar runt luften.
 
Om du funderar på massugn så bör du läsa nedanstående blog som har intressant information om dessa.

Felicia Oreholm http://www.sundahuset.se/ klicka på "Tags" ryska massugnar, Ekonomaka etc.

... och ta hjäp av byggnadskonstruktör med beräkningar av dimensioneringar innan ni börja riva/bygga. Den kostnaden spar du snabbt in på att du får bättre / hållfastare / billigare lösningar.

Lycka till!
 
Konstruktionsberäkningar är ett måste om du måste söka bygglov. Min konstruktör påstod att alla lador ramlade när han räknare på den gamla konstruktionen. Jag fick stärka upp med stålbalkskonstruktioner, stålband mellan ytterväggarna.
 
krav som kommunen ställer som gäller tillgänglighetsanpassning etc.
 
Hur går det?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.