Jag tänkte isolera allt. Eftersom de som monterar Radovac radonsug har ett filter på sugsidan, så monterar jag också ett. Börjar med att isolera filterlådan, som ska sitta i garderoben. Hade jag gjort hålet i plattan idag ,så hade jag borrat det längre ut från hörnet!
 
Jag har gjort det i mitt gamla hus. Använde en hålsåg för betong, och hade en hink vatten bredvid som jag ofta kylde hålsågen i. När borrmaskinen börjar bli varm, ta en fika. När du kommit så långt att hålsågen tar i "mittpluggen", ta en mejsel och knacka bort "mittpluggen". Även om det är bekvämare att borra ovanifrån, ta ett par centimeter från undersidan först (borra genomgående guidehål först) så att det inte lostnar en betong-kaka på undersidan när du bryter genom.

Det kommer att ta tid (kan ta flera timmar, med tid för borrmaskinen att svalna), ha inte bråttom. Låt hålsågen jobba, inte musklerna.
 
S
olofh skrev:
Ta ett vanligt borr och kör igenom så märket du hur tjock den är (eller kolla i bygghandlingarna från att det byggdes) du kan ju också borra flera vanliga hål i en cirkel. Är snabbt fixat med vanlig betongborr så går du hoppas på gles armering
hellre borra. gamla hus var inte så noga om det vart tjockare
 
Filterlåda isolerad med ljuddämpningsmatta och redo för aluminiumtejpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerade filterlådan med 20mm ljuddämpningsmatta. Sedan tejpade jag runt om med aluminiumtejp (ej tejpad på bilden).
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Isolerat ventilationsrör med tejpade skarvar i ett hörn av rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu snurrar fläkten! Alla skarvar är tejpade och hela röret isolerat.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Alt: Oisolerade trätakstolar och ventilationsrör omgivet av byggmaterial i ett vindutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.