Vår villa, byggd 2003 har sedan nybyggnationen en kamin installerad
Den del av huset där skorsten finns är 1 plan, taklutning endast ca 20 grader. Varje sida från taknock är ca 4,5 meter till nedre takkant, så ett snedsteg när man är stående på taknocken så har man flera meters marginal, i låg lutning att parera ett snedsteg.
Skorstenen (plåthuva som man lyfter av) är på taknocken, skorstenshöjd ca 1,80 meter.

Kaminen/skorstenen är godkänd och sotad och brandskyddskontrollerad sedan nybbyggnationen, utan problem.
Vi eldar ytterst sällan, kanske 5 gånger per år, och har då sotningsintervall på 3 år
Har varit hemma och tittat på alla tidigare sotningar sedan nybyggnationen och det brukar ta sotaren 5 minuter att skutta upp på taket, ta av plåthuven och sota. Utan problem-

Dock när sotaren kom denna gången 2017 så sotade han och gjorde brandskyddskontroll som vanligt (tog 5-10 minuter) utan problem i genomförandet.
Dock när han ska avsluta så säger han att min skorsten inte följer arbetsmiljöreglerna, skorsten får inte vara så hög och man måste antingen kapa av skorstenen (går inte pga luftintag på byggnad intill) eller montera en arbetsplatå (grymt fult att ha på en villa)

Jag kan även nämna att i vår kommun som inte är så stor, så har kommunen endast utsett 1 sotare att hantera all sotning, så att byta till annan sotare utsedd av kommunen fungerar inte. (förresten, kan man ta en sotare från grannkommunen eller det gälls inte då ?)

Jag har full förståelse för att sotarna vill ha en säker arbetsmilö, men mitt tak kan knappast betraktas som någon högre risk. Vidare är det endast sotning var 3:e år, så det är mycket merarbete för att installera arbetsplatå för att denna sotare ska ta ett steg på hyllan var 3:e år.

Sotaren hänvisade till www.taksakerhet.se som vad jag kan se endast är en branchstandard, dvs inte lag. Vad jag kan se så är det Boverket som hanterar lagkraven, och där har inga nya lagkrav tillkommit sedan ca år 2000 vad jag kan se (mitt hus byggt 2003 borde ju uppfylla dem redan)


Så, då kommer jag till frågorna.
- Har sotaren verkligen stöd i lagen att sätta föreläggande på mig att åtgärda detta (sätta arbetsplattform eller kapa skorstenen) ? Jag får känslan av att det är en branchstandard, medan Boverket i sin dokumentation pekar mycket på byggnadsår och att följa de krav som fanns vid byggnadsåret (vilket jag följer)

- På sotarens blankett så står det att man kan överklaga till Länsstyrelsen. Någon som har erfarenhet av hur ett överklagande till dem går till i dessa frågor, samt hur eventuella tidigare utslag från länsstyrelsen på överklagan utfallit ?
 
Det är nog snarare Arbetsmiljöverket än Boverket du ska kolla på. Byggregler blir inte retroaktiva, men nya arbetsmiljökraven ska uppfyllas. Jag kan mycketväl tänka mig att de kan kräva det. Men de bör ju hänvisa till en lag, dom eller liknande.
 
C
Daniel 109 skrev:
Det är nog snarare Arbetsmiljöverket än Boverket du ska kolla på. Byggregler blir inte retroaktiva, men nya arbetsmiljökraven ska uppfyllas.
Instämmer. Sen är det väl dock arbetsgivaren som har ansvaret för arbetsmiljön, så i den mån de kan förelägga dig att fixa skorstenen så vilar detta förmodligen på väldigt lösa grunder. Däremot kan (eller snarare skall) de ju vägra att sota, så i praktiken får du antagligen fixa skorstenen iallafall.
 
måste ju gå att ha en temporär arbetsplatå som man sätter upp strax före och tar ned efter sotning...

/ATW
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
En sak är säker iallafall, bråka inte med sotaren om de är "ensamma" i området. Att få rätt mot en sotare kräver visst en hel del arbete ganska högt upp i kedjan.
Man kan ju tycka vad man vill om deras arbetsmiljö men jag skulle inte säga nånting om det handlade om att befrämja den. Detta då oavsett om de gjort det galant tidigare. (kanske ibland med vissa risker)
 
Hyr en lift vart tredje år och måla gavlar fönster och beskär träd samt ta dit sotaren den dagen.
Han får arbeta från en lift.
 
Får man inte sota själv nuförtiden? I så fall finns det ju alternativ :)
 
Brandskyddskontrollen ska ju göras oavsett. Då måste dom ju upp dit iaf.. Så nej det löser inte problemet. Men att en liten plattform 30X30 cm skulle förstöra utseendet så mycket kan jag inte tänka mig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Jag snickrade en lös platta som jag förankrade med spännband och tog bort efteråt.
 
Bor TS i östra delen av Skåne förstår jag att TS kan ha problem. Det har jag också haft avs skorstenen. Jag anlitar numera sotare från en grannkommun som gör både brandskyddskontroll och sotning och som är mycket tillmötesgående.

För min del har jag en taklutning på 45°/° och man har tom tyckt det vara onödigt med fast takstege ... det gäller alltså pelletskamin och sotning 2 ggr/året. Min egen kommuns sotning har varit rena katastrofen.
 
Staffans2000
Ett alternativ är att glömma bort alltsammans. Nästa gång kanske hans fru har blivit av med sin migrän, så den då glade sotaren har bättre saker att tänka på. Eller så dyker det upp en ny murre som gör en annan bedömning? Klocka också hur länge sotaren arbetar hos dig och jämför med den tid du debiteras. Troligtvis är han klar på mindre än halva tiden. Det kan vara bra att ha i bakfickan om det blir diskussion.

Staffan
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Bor TS i östra delen av Skåne förstår jag att TS kan ha problem. Det har jag också haft avs skorstenen. Jag anlitar numera sotare från en grannkommun som gör både brandskyddskontroll och sotning och som är mycket tillmötesgående.

För min del har jag en taklutning på 45°/° och man har tom tyckt det vara onödigt med fast takstege ... det gäller alltså pelletskamin och sotning 2 ggr/året. Min egen kommuns sotning har varit rena katastrofen.
För det första finns det inget lagstöd för att någon annan än av kommunen anvisad aktör får utföra brandskyddskontrollen. Om man får anmärkningar finns det in de i nästan alla fall saklig grund till det.

Vad gäller att byta sotare pga att den andra har ställt krav på taksäkerhet är det ju direkt klandervärt. Sotarna är en yrkesgrupp som förväntas arbeta under förhållanden som inte skulle anses vara ok för de flesta andra yrkesgrupper som arbetar på hög höjd och kostnaderna och tidsåtgången för för att fixa de anordningar som krävs uppgår sällan till mer än några hundralappar plus någon timme. Detta måste väl ändå anses stå i rimlig proportion till det som kan hända om han eller hon ramlar ner. Det ska finnas ett fast förankrat glidskydd och en fast förankrad takstege punkt. Om det nu finns någon annan sotare som har gått med på att gå upp ändå så är han antingen för feg förr att säga till eller helt enkelt inte rädd om sitt liv
 
Jag ifrågasätter inte sotares krav på säkerhet.
Kommunens sotare vägrade dock diskutera min anläggning vid nybygget då jag badom råd. Han ansåg att jag först skulle fixa installationen - sen fick vi se om han tänkte godkänna. Nu har just denne gått i pension men problemen verkar trots detta inte ha lösts.
 
Staffans2000
Förvånar mig inte det minst.
Norge är inte den sista kommuniststaten, det är det svenska sotarmonopolet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.