Vad ska jag välja? Har ca 10-15 meter mellan huset och poolen och huset värms upp av pellets och ibland ved.
Poolen är en halvt nergrävd historia på ca20 kubik.
Vad blir billigast och bäst? Lägst driftkostnader? Osv är bara andra året vi har poolen men någon uppvärmning måste vi ju ha.
 
En Värmepump är ju enkel och lite billigare för en mindre pool. Värmeväxlare till pannan kostar nästan dubbelt så mycket som en värmepump och installationen är betydligt knepigare och du måste installera en shunt och pooltemp styrning på pannan.

Driftekonomi och miljö är ju betydligt bättre med pannan sen förstås och du har en längre säsong också.
 
Men en växlade kostar ju inte mer än 2000-3000 en värmepump går väl loss på runt 10
 
Jag byggde till värmeväxlare i höstas. Importerade själva värmeväxlaren från Tyskland (ska vara syrafritt rostfritt stål till klorerat vatten och det gör att värmeväxlaren blir dyr). Till detta kommer dock kopparrör med kopplingar och växelventil på värmebärarsidan och plaströr med kopplingar på poolvattensidan. Allt som allt landade jag på omkring 6500 kronor. Men då gjorde jag allt själv och hade tillgång till pressverktyg.

Styrningen fanns redan förberedd i min Nibe VP. Annars tillkommer den också. Jag hade ca 10m mellan pool och VP.
 
Redigerat:
Aha det var därför den poolväxlaren jag hittade var så "billig" den var bara i a2. Hur stor är egentligen skillnaden?
 
Pahlen har ett antal olika typer men inga priser på sin hemsida. De finns t.ex. här:

https://www.vvsbutiken.nu/category.html/pahlens-varmevaxlare

På ebay.de hittar du en del företag som säljer. Jag köpte min där. Sök på "Wärmetauscher".

Tänk på att specifikationerna på effekt ofta avser värmebärare med mycket hög temperatur och stora flöden på båda sidor. Det är möjligt att du har det eftersom du eldar och kanske har en stor poolpump. Min vvx har märkeffekt 45kW men ger i praktiken ca 10kW vid de förhållanden som jag har.
 
Redigerat:
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Hittade växlare på vidaxl 60kw för 1900 frågan är hur länge en sådan håller är ju dock bara a2stål. Ska kolla på Ebay.
Hur har du löst ledningarna från och till växlaren? Någon form av värmekulvrt?
 
Jag valde att sätta värmeväxlaren vid pannan (värmepumpen i mitt fall) och dra poolrören den längre sträckan. Som poolrör valde jag PEM40 som går att lägga direkt i mark. Rören går halva sträckan isolerade och nedgrävda i marken. Resten hängda i tak i källaren.

PEM40 är lagom för ca 1 l/s som jag har. Du kanske har högre flöde och då får man gå upp i dimension.

PVC är billigare och kan övervägas där rören inte går i marken eller där frysning inte riskeras.
 
Redigerat:
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Min vvx är gjord i stål 316L. Den på vidaxl verkar vara stål 304. Jag är ingen expert på skillnaderna men googlar man lite så verkar 316L vara något bättre - vet inte om det är avgörande dock. Viktigt för vvx är också att svetsarna är gjorda med rostfritt av samma kvalitet eller bättre.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Som jag har fattat det så är den på Vida i a2 och 316 ska vara a4.
Frågan är ju hur kvaliteten är på den och hur mycket en sådan hinner slitas på 3-4 månaders användning per år.

Ja pemslang är billigt och smidigt. Min första tanke var fjärrvärme rör för dom är ju redan isolerade men finns det någon risk för att vattnet blir grönt i kopparrör?
 
Kopparrör klarar inte klor. Så om det är poolvatten du tänker köra så fungerar det inte så bra. Min första ansats var också koppar men jag fick lära om.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Det var just det jag hade för mig att jag hört. Då blir det pem det är nog enklast frågan är bara hur man ska lösa isoleringen.
 
Jag köpte helt enkelt billigaste rörisolering av skumplast på Jula (för större dimension än PEM40 får man köpa någon annan stans). Nog tror jag att man kan gräva ner det i backen - man bygger ju både vägar och hus ovanpå skumplast. Någon kondensisolering behövs inte heller, så det behöver inte vara tätt heller. En rulle tejp avsedd för rörisoleringen duger för att inte sanden ska sippra in. Genomföringar i vägg fylls med fogskum.

Jag isolerade PEM rören på samma sätt även inomhus. Ett tips: PEM40 och uppåt är väldigt svår att få rak och snygg om de legat på rulle. För sträckan inomhus köpte jag istället rak orullad PEM. Finns i 6m längder.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Jag har inte så lång sträcka inomhus max 1 meter till pannan. Borde man inte kunna köra med fogskum? Eller det blir dyrare?
 
Fogskum är relativt dyrt tycker jag men om du ändå köper en burk så är ju kostnaden redan betald - det är svårt att spara när man väl börjat använda burken. Men det är svårt att isolera rör med fogskum om du inte bygger en form först - får det svälla fritt bildar det väldigt fantasifulla kreationer. Enklare och billigare med rörisolering. Jag körde till och med utskurna rörisoleringsbitar runt vvx - har hört andra som byggt en form och sprutat skum.

Är det bara en meter så kanske man rent av kan låta det vara oisolerat. Mina PEM krökar inne ha jag inte isolerat - de är så klumpiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.