• Ledsen
Sommartorparn
  • Laddar…
C
Old news, detta har ju pågått i 10 år. Detsamma gäller badrum.

I vårt hus har vi flera kök/badum som säkert är inne på 4-5:e bytet under det senaste decenniet.
 
Fördelen blir att marknaden svämmas över av billiga kök, mumma för oss som ska byta ut vitvaror eller inreda Attefallshus/sommarstugor.
 
  • Gilla
uuu och 1 till
  • Laddar…
Ärligt talat så undrar jag om man får igen pengarna om man byter ut både kök och badrum, smaken är ju så olika. Vi gjorde en jättevinst på vår lägenhet i Stockholm, priset på den hade dubblerats på bara 4 år. Vi gjorde ingenting, trots att den senast var renoverad för typ 20 år sedan. Vita väldigt enkla släta luckor i köket. Plastmatta på golvet i badrummet och vitt kakel på väggarna, men det var inget som stack ut utan var väl egentligen ganska smakfullt och lågmält. Den gamla charmen bevarad och den hade inte blivit sönderrenoverad.
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
För min del blev det tvärtom. Hade en lägenheten på Södermalm som jag blev övertalad att renovera köket inför försäljning av välmenande släktingar. 60000:-, en gasläcka och 2 månader sovandes i byggdamm. Reslutatet? Jag fick 100k mindre betalat än den identiska grannlägenheten som såldes tre veckor tidigare och mäklaren sa att många av de som var och tittade klagade på att köket inte var sådär retrocharmigt :banghead:
 
I Stockholm är det idiotiskt att riva ut platsbyggda orginalkök i äldre lägenheter, ren kapitalförstöring. Att riva ut ett 15 år gammalt hafsigt hemmapulat kök lär dock löna sig om man väljer ett smakfullt nytt.
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
Jag undrar om det verkligen lönar sig. En del nya kök är rätt speciella, det kanske inte alla gillar. Många köper nog hellre något billigare och fixar köket efter eget omdöme
 
Grannen längst upp rev ut orginalparket från 1920 och lade in klickgolv. Alla renoveringar är inte värdeökande

edit: Borde för övrigt vara olagligt göra så
 
  • Gilla
uuu och 5 till
  • Laddar…
Frugans far är hantverkare i i Stockholms innerstad och det är ofta han får lägga in klickgolv på fint massivt golv. För ett tag sedan så var det någon som hade ett fint fiskbensparkett i vardagsrummet som skulle ersättas med ett ljust osmakligt klickgolv.

Men, folk får såklart tycka och göra vad de vill!

Det känns ju dock helt urbota dumt ifall en säljare renoverar dugliga köp inför försäljningen varpå köparen gör detsamma direkt.
 
  • Gilla
AnnIng
  • Laddar…
hsd
Att lägga ovanpå ett gammalt golv gör inte så stor skada men att riva ut ett gammalt golv först är ju förstörande, sabotage
 
  • Gilla
uuu
  • Laddar…
johd01 skrev:
Frugans far är hantverkare i i Stockholms innerstad och det är ofta han får lägga in klickgolv på fint massivt golv. För ett tag sedan så var det någon som hade ett fint fiskbensparkett i vardagsrummet som skulle ersättas med ett ljust osmakligt klickgolv.

Men, folk får såklart tycka och göra vad de vill!

Det känns ju dock helt urbota dumt ifall en säljare renoverar dugliga köp inför försäljningen varpå köparen gör detsamma direkt.
Kan garantera att personen som bytte fiskben mot ljust laminat förlorade en hel del pengar på det bytet vid försäljning.
 
Om det inte är ett fint/charmigt originalkök så ser jag hellre ett halvtaskigt halvgammalt kök än ett nyinsatt som jag själv inte gillar – jag vill inte riva ut något som nästan är nytt, river hellre ett slitet 80-talskök.

Dessutom brukar de där inför-försäljningen-nyinsatta köken ofta vara så dåligt genomtänkta, jag planerar hellre mitt kök själv och bestämmer hellre själv vilken kvalitetsnivå jag vill ha..
 
  • Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.