Hej.
Vad behöver jag för utrustning för att borra igenom en gjuten platta (betong)?
Hålet ska borras igenom golvet i en garderob. Det är trångt och inte lämpligt med vattenkylning?
Huset är byggt 1956.
Jag skall sätta in ett radonsug i garderoben. Den ska suga radon som kommer underifrån. 50mm rör som sedan går upp på vinden och ut igenom väggen.

http://www.rcv-energiteknik.se/sv/product/639/Radonsug-RadonVac-230S-100-m2
 
H
torrborra då
 
Hur tjock är plattan? 1956, typ 10cm? Kanske inte jättemkt armering heller?
 
Jag vet inte alls hur tjock den är eller om armeringen. Går det att borra i etapper med hålsåg? Så att man krossar kärnan, tar bort bitarna och borrar vidare? Eller måste hålsågen vara lika lång som tjockleken på det man ska igenom?
 
Ta ett vanligt borr och kör igenom så märket du hur tjock den är (eller kolla i bygghandlingarna från att det byggdes) du kan ju också borra flera vanliga hål i en cirkel. Är snabbt fixat med vanlig betongborr så går du hoppas på gles armering
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Vanlig borrhammare massa små hål i cirkel. Sen kan du borra lite på sniskan från hål till hål. Sen daska till med slägga så är du klar.
 
I dina trakter så är det http://www.voidab.se som kan borra åt dig.

Räkna med ca 1500:-

Eller gör det själv å Gjut igen runt röret sen.
 
  • Gilla
svetsnisse
  • Laddar…
Hittade lite snabbt en 50mm borrkrona, SDS-MAX för knappt €16 eklusive frakt. Maskinen kan du hyra om du inte äger.
 
S
tänk på att du kan ha otur att går avlopp, vatten eller el där du gör hål
 
Tack för infon men strömmen till huset kommer från gatuhållet lika med avloppet. Där jag ska borra ligger på "rätt" sida.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hål i betong ca 90-100mm med synlig tunn armering, gjort med hålsåg och borr för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med 102mm hålsåg igenom garderobsgolvet, sen borrade ca 12 hål med en 18mm borr. Sen snedborrade jag så gott det gick och till slut bilade jag. Tog en stund för betongen var ca 200mm tjock! Tur att armeringen var ganska tunn. Hålet är ca 90-100mm, har ej bestämt än hur stort rör som ska ner där.
 
  • Gilla
sallad och 3 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Det blir ett 104mm rostfritt rör genom plattan sen vidare med 100mm spirorör. Fläkten blir en kanalfläkt EC100 (https://www.soliduct.se/kanalflakt-ec100/p-2686.htm) som placeras på vinden och utblås på gaveln.
Ska man ha ett luftfilter på sugsidan?
 
Rostfritt rör med nätmontering och flera 5mm hål runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det rostfria röret har jag monterat ett nät i öppningen och borrat 5mm hål runt om.
 
Redigerat:
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Jag tycker att det ser mycket bra ut.
Jag gissar att flödet inte ska vara jättehögt så att tryckfallet över gallret inte blir ett problem.
Beroende på temperaturskillnaden mellan grundluften och inomhusluften så kanske du behöver isolera spiroröret?
För att minska risken för kondens.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.