Hej

Jag har haft mitt hus i fem år nu och varje vår ska sommarvattnet kopplas in och följaktligen ur varje höst. Jag och grannen som delar på utrustningen delar också på jobbet att sköta om det. Han brukar förvara pumpen om vintrarna och vi tillsammans hjälps åt när det blir något strul med anläggningen. Dock är han gammal och svag så jag får göra det mesta av de tunga lyften, de bökiga arbetsställningarna osv och efter ett par år med detta, då jag svär varje gång, har jag börjat tröttna på gamla trötta kopplingar som helst vill springa läck. Tänkte därför kolla om det finns någon smart lösning för detta behov då jag ju knappast lär vara ensam om att ha "sommarvatten".

De delar ur PEM-systemet som berörs vid ihop-/isärkoppling är följande:

En pump i ett litet hus nere vid sjön:
(tratten är för att fylla sugslangen med vatten, i de lägen man misstänker att pumpen bara suger luft)
Vattenpump med koppartratt och PEM-slang i trångt utrymme, använd för "sommarvatten"-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En 25mm PEM-slang går sedan vidare de 100-150 metrarna till pumphuset på tomten där den ingående slangen ansluts till hydroforerna:

(uppochner)
Trång arbetsyta med 50mm PEM-slang och kopplingar i ett pumphus, nära mekaniska delar och en skottkärra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att sedan grena ut efter hydroforerna (2st) till både grannen högre upp och till de olika uttagen på min egen tomt.

Tätt sammansatt installation av rör och ventiler i ett trångt pumphus, med fokus på komplexiteten i ihopkopplingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är trångt och jäkligt i detta utrymme och jag undrar hur konstruktören tänkte när ett system som är designat att kopplas i och ur två gånger per år, är så svårservat? Sen kanske det bara är mig det är fel på, men jag tycker det är svårt att linjera ett rör med lekande mutter och en anslutning och få det tätt, spelar ingen roll om det rör en bromsrörsledning på en bil, eller en 50mm PEM-slang. Undrar därför om det finns någon smart "avluftning" man kan ta till utan att behöva koppla isär systemet, eller om det finns snabbkopplingar som håller tätt och är lätta att dela på?

Sen vore det trevligt om man kunde lägga om designen på pumphuset helt, så att alla kopplingar blir mer lättåtkomliga. Det är väl ingen omöjlighet, men jag kanske skulle behöva lite hjälp på traven med förslag. Har även funderat på att isolera pumphuset lite enkelt med frigolit jag har liggandes, på så vis kunde man kanske öka säkerhetsmarginalerna de första frostnätterna per säsong? Vi talar här om en "renovering/reparation" av mer modesta mått, så även när det gäller kostnaderna.:)
 
Om det finns bottenplugg på pumpen, så räcker väl det att tömma pumpen, för att den ska kunna stå kvar, även vid kylgrader? Så står mina pumpar (2 st). Gäller sedan att se till så att alla kulventiler står i öppet läge, för att dessa inte ska frostsprängas p.g.a instängt vatten :(. Gäller sedan att få ut allt vatten i hydrofor och slangar. Brukar lossa bottenventilen i sugslangen.
 
Redigerat:
Billigast blir att blåsa ut mot en avtappning med tryckluft vid aktuell tidpunkt.
Det är förvisso möjligt att bygga en ram med enkeladaptrar (borrhål) på var
sida, där man då bara lyfter i och ur hela paketet på en gång. Då gäller det
att hitta enkeladaptrarna till rimligt pris el. köpa begagnade.
 
Sätt en kulventil på ett T på trycksidan av pumpen, öppna den på vintern och töm hydrofor och tryckslang genom den.
Du har redan en ventil uppe vid tanken som kan användas.

På sugsidan öppnar du ventilen på hösten, och lyfter om möjligt upp sugslangen från sjön.
Sen öppnar du bottenventilen på pumphuset som föreslagets.

Då ska anläggningen vara vattenlös och det lilla som kan stå kvar i slangar kommer inte orsaka något.
 
Tack för svaren, nu ska vi se om jag förstått. Många följdfrågor blir det, men håll ut så har jag snart förstått!

Man kan alltså tömma hela anläggningen ur en "lägsta punkt" nere vid pumpen. Så långt är jag med, men man tömmer inte anläggningen "genom" pumpens bottenplugg, utan bara själva pumphuset? Att det är därför man sätter in ett T efter pumpen och tömmer genom anslutningen på T:et? Är det för att det går snabbare/lättare att göra så? På sugsidan borde jag bara behöva öppna "mässingstratten" för att tömma sugslangen, eller? Vad för "ventil uppe vid tanken" är det som åsyftas?

Anläggningen är konstruerad för att sugslangen och bottenventilen ska kunna stanna kvar i sjön om vintern. Förr togs även den upp varje gång, men nu ligger den längre ut och kan enligt grannen ligga kvar. Det är en lång och tung historia, så det är skönt att slippa böka med den, det var illa nog när bottenventilen behövde rensas mitt i högsommarvärmen.

Jag har fått lära mig att kulventiler ska stå "halvöppet" (45 grader ifrån) för att minimera frostsprängningar, är det helöppet som gäller?

Alla "tappställen", kan de sitta kvar, eller bör man skruva loss dessa "kranar" för att de inte ska frysa sönder? Ska dessa kranar öppnas eller lossas INNAN man tömmer anläggningen?

Det svåraste momentet här blir nog att försöka övertyga grannen om att vi ska "göra på ett nytt sätt", då han är gammal och alltid gjort likadant, men med rätt argumentation kanske jag kan övertala honom.:)
 
Två tappställen på trycksidan är för att det är enklare att tömma ut en så stor volym vatten.
Du kommer troligen behöva vicka lite på pumpen så allt vatten åker ut ur den, kanske köra den 5sek efter att det är öppnat så den hinner trycka ut allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.