Jag har en granne som börjar 06.30 oavsett veckodag, honom vill jag strypa...
 
Om man bor i lägenhet så är det väl regeln tyst efter 2200 som gäller och fram till 800 vardag 1000 helg, det tycker jag borde gälla även i villaområden. glöm inte att många i det här samhället jobbar natt/skift, självklart ska man kunna bygga hus men viss hänsyn tycker jag att man har rätt att kräva. Man kan ju vänta med radion tills taket är på åtminstone...
 
Bra talat jureit. Jag tycker också att Cattis är en (blivande) gnällkärring. :surprised: ;)

En av anledningarna till att man skaffar eget hus är ju att man vill ha en viss frihet. Vill jag se på film med anläggningen brakande kl 23.30 på en vardag, så gör jag naturligtvis det.
Om man känner att man inte klarar sånt, då ska man nog ta och välja bostad i ett annat område med lite längre mellan husen.
Sen får det ju inte gå till det extrema, med nöjesklippning av gräset mitt i natten och sådant...gränsen för det rimliga borde ju vara ganska självklar. Jag tror att i takt med att tomterna blir mindre och mindre, så försvinner mycket av frihetskänslan med eget hus. Fy bubblan!

Vad gäller byggarbeten...jag tror man får täla det mesta - det är ju inget nöjesbullrande grannarna har för sig och det pågår ju inte nån längre period heller.
 
Gnällkärring?? tack för den kålrot, det jag menar är ju att om man nu tänker till så pass att man undrar hur reglerna är INNAN man börjar snickra, så får man också tåla svaren... Som granne oavsett i lgh eller hus, tycker jag att det är jävligt hänsynslösta att snickra från 0630 om det är lördag el söndag. Eftersom frågan ställdes så besvarar jag den... Våran granne bygger precis bredvid vårat sovrum, och dom visar den hänsynen att dom slutar 2000, vilket är kanon annars kan varken vi eller framför att ungen sova. Länge leve grannsämjan!
 
För några år sen bodde jag i en lägenhet i Täby. På högsta våningen bodde ett ung par. Grannarna klagade hela tiden och ringde på deras dörr för att hon "hördes" för mycket på nätterna.

Till slut fick dom flytta, dom blev trötta på att bli störda av grannarna ;D ;D ;D

När jag flyttade ringde grannarna för att jag slog en spik eller gjorde något som förde ovässen.

Jag struntade fullständigt i det ;D
 
Det är väl en j-a skillnad på att slå i en spik och att bygga ett helt hus!!! Det är en otrolig skillnad på att resa innerväggar och att grovplanera tomt och köra cementblandare... Kalla mej surkärring men cementblandaren vill jag INTE höra 0630 en lördag!
 
:p Bläh! finns det ingen mer än jag som visar hänsyn??
 
:p Bläh! igen... Är det fortfarande ingen som greppar att jag bara gnäller när det sunda förnuftet är väldigt litet, självklart kan man väsnas hus mycket man vill inom sina 4 väggar och i övrigt på humana tider, men helger är faktiskt heliga, vi har oxå kört grävskopa på helgen, men inte förrän efter lunch! Inte sjutton behöver man börja tidigare och pippar jag det gör vi oxå ;D
 
Cattis,

06.30 är för en del människor väldigt sent och för en del andra väldigt tidigt. Jag själv tycker att vid 07.00 går smärtgränsen och vid 8-9 på kvällen.

Du kanske är en sådan person som kräver en förordning att rätta dig efter i alla lägen. "I Svedala Rike skola man icke föra oväsen på en Söndag eller efter 19.00 vardag". Ska du sen springa över till grannen 20.01 och skrika att han får lägga av? Jag håller med Karl XII att du ligger klart i riskzonen för att kallas gnällig

Kör med lite sunt förnuft istället och prata med din granne så ska du se att det löser sig. ;D
 
Yo vi har ju samma uppfattning om vad som är humana tider... då är ju du en gnällgubbe!! stön jag har inga problem med mina grannar och mina grannar har så vitt jag vet inga problem med mej... jag bara svarade på ursprungsfrågan och ja jag tycker att man måste visa viss hänsyn även om man bor i villa.
 
Sådär nu börjar vi prata samma språk allihopa. jag håller med Daniel om att man inte orkar fixa å dona på vardagarna, men man får inte glömma att grannen kanske också är slutkörd och vill vila upp sej på helgen han med...
 
Nej, saken är väl den att när man hänvisar till sunt förnuft så är man ute på tunn is. Mitt sunda förnuft är inte alls säkert att det är det samma som era andras.
Nä, det är helt sant faktiskt. Det enda raka måste väl vara att ta en förhandling med den drabbade grannen och enas om tider som funkar...sen uppstår det naturligtvis problem om det är två drabbade grannar som inte alls har samma preferenser... :-X.

Carin som startade tråden...nu är vi ju inne i mellandagarna: Hur gör ni ? :)
 
Det finns tydligen många åsikter om vad som är rimligt. Själv blir jag smått irriterad när gräsklippare dras igång kl 08:00 på en lördag eller söndag.
 
;) Heja Carin, du har fattat vad hänsyn innebär... grannen måste vara sur för nåt helt annat, jag tror att det bland grannar finns en viss avundsjuka på dom som bygger nytt, bla så vet jag att vissa av våra grannar och vänner tror att vi är skitrika bara för att vi bygger och så är ju inte fallet... sånt kan tyvärr hos vissa vara skäl till avundsjuka
 
Man får ju resonera som så att ju mindre jag själv klagar desto mer kan jag själv göra. Vår granne gillar att klippa gräsmattan klockan 21-21.30 på kvällen när vi går och lägger oss. Vi kanske muttrar något sinsemellan men vi säger inget till henne. På det viset kan hon inte klaga på oss. Säger hon något kan vi bara säga: du vägrade släppa förbi oss när du tvättade bilen (hon dammsög så vi skulle vänta, tyckte hon. Själv har hon skällt ut min barnmorska för att hon parkerade lite snett vid hembesök hos oss), dina katter bajsar i de offentliga sandlådorna där små ettåringar leker, du klipper gräsmattan sent osv. Men vi säger ingenting för klagar hon så ber vi henne bara att hoppa och dra! Som ni kanske märker har vi ingen direkt glättig relation med vår granne. Det har inte grannen på andra sidan heller och inte de framför henne heller för den delen. Hon har t.o.m blivit polisanmäld...men det är en helt annan historia!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.