Fruktsallad
Kör en tankelek med mig.
Hur skulle man kunna bygga det mest hållbara och underhållsfria huset i dagsläget? Strunta i bekvämlighet och vad som är på modet.. utan ett hus som byggs och bara står där utan större trubbel och som är svårt att nöta ut i första taget.

Är det ett stenhus med grund som är så ventilerad att katterna kan springa ut och in under huset? Får man gå tillbaks till basic utan en massa lull-lull? Är det att bygga med utedass och dusch i separat byggnad så man inte drar in fukt i huset? Rinnande vatten inne kopplat på kommunala rör, eller pump på gården som man får hämta in från egen brunn? (Hur länge håller en egen brunn?)
Ofta så läser man att olika rör har olika livslängd, att plastmattor har ett sista förbrukningsdatum, att elen ska dras om om huset är byggt innan ett visst år osv. Hur bygger man från början så saker håller så länge som möjligt? Plåttak eller takpannor? Bygga på ett berg så man slipper dränera? Trägolv? Stengolv? Järnspis och skorsten och värme från kaminer eller hur värmer man? Järnbalkar i konstruktionen eller trä? Inga balkar alls utan bara stenblock a la Fintstones? :p

Är det bara jag som tänker så här ibland när jag har tråkigt? :)
 
det finns flera aspekter om det ska vara det mest underhållsfria huset som fortfarande är bekvämt att bo i eller om man kan tänka sig att dra ner på bekvämligheter. ser vi på betonghusen i pripyat, så har de inte klarat sig utan underhåll i mer än 30 år. så visst underhåll behövs alltid. men ska man göra det enkelt är det nog stengolv baserat på alla hus från romarriket som klarat sig bra. väggar bör vara av oorganiskt material annars får man torka ut dessa från insidan med värme som vi gjorde i Sverige de senaste 500 åren, en stor brasa i mitten med daggpunkt 1-2 meter utanför ytterväggen.
Taken är svåra men sten shingel som britterna håller på verkar ju klara de flesta regniga år de har där så. problemet blir att man inte kan lämna hemmet för man behöver elda i stort sett hela tiden, inte så praktiskt i det långa loppet kanske. men känns som små hus med lite trä som bärande material och resten i sten.
Enda sättet att hålla klimatet bra är att värma extremt mycket för att torka upp inneluften så man kan nog ha lite vatten i ledningar, men dessa måste tömmas vid längre resor på vintern.

Finns fler som funderar tyvärr.
 
Fruktsallad
Jo det är lite så jag tänker också, inte i första hand bekvämligheter utan vilka hus kommer stå kvar långt långt efter att man själv är död. Bra ide med sten shingel på taket! Mycket bättre än plåt.
Det kanske är bra att kolla på utgrävningar för att se vilka hus man kan hitta. Tegel och klinker har väl också en lång livslängd?
 
Fruktsallad
Nu kom jag på en ny sak. Husen i gamla stan i Stockholm tex, de har väl stått där i 300-400 år eller något i den stilen.
Hur byggde dom?
 
C
Tegel!
Kolla Mariakyrkan i Sigtuna. Fasaden på bilden enligt uppgift byggd på 1250-talet.
Svårt att tro att den är > 750 år gammal!

Åldrig tegelfasad på Mariakyrkan från 1250-talet i Sigtuna, välbevarad med gotiska drag och ett torn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Ja men då börjar vi närma oss! Man ska alltså bygga i tegel! Hur ser det ut under teglet? Vad har de för tak?
 
C
Fruktsallad skrev:
Hur ser det ut under teglet?
Det är inte fasadtegel vi pratar om här. Finns inget under teglet. Massivt tegel rakt igenom och puts på insidan.

Vad har de för tak?
I detta fall är det nog spåntak om jag minns rätt, men där får man garanterat räkna med betydligt kortare livslängd.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Fruktsallad
Blir det inte väldigt kallt på vintern med bara tegel och puts som väggar? Man får bygga litet så det inte blir så mycket att värma upp. Värma med eld.
Det ser ut som någon slags stengrund. Är den ventilerad eller är det sten rakt på marken det blir stengolvet?
 
Vi är många som bor i hus av bara tegel med puts på väggarna. Isolerering är en modern uppfinning. Men visst det gick 4500l olja per år innan vi bytte till värmepump.
Så för det underhållsfria huset är tegel ett bra val. Ska det vara helt underhållsfritt så är en ihålig sten väl även bättre, tänk fristående bergrum.
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
C
Fruktsallad skrev:
Blir det inte väldigt kallt på vintern med bara tegel och puts som väggar?
Jo, men vi skulle ju bortse från bekvämligheten! :D
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Tänker lättbetongsstomme med tegelfasad och ett plåttak. Bör vara hyfsat fritt från underhåll och kunna stå bra länge. Allt som inte ruttnar/möglar/vittrar sönder av vädrets makter bör kunna stå ett bra tag :)
 
  • Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Prefab betongelenent med mellanskikt av isolering? Kanske en ventilerad fibercementfasad utanpå

Eller skumglas i hela väggsektioner och även som takbeläggning typ 15000x3000x500mm block med utsågade hål för fönster och dörrar. Diffusionstätt material rätt igenom kan ju bara inte gå fel
 
Fruktsallad
*googlar skumglas* Wow! Det ser ut som grå tvättsvamp!

Jag älskar att sitta och spåna så här. :)

Men utedass måste väl vara bättre än ett avlopp? Eller avlopp med kopparrör som håller länge?
 
Avlopp rör i rör så det går att byta ut?
 
Fruktsallad
Ja men det är ju detta med att rören inte håller "länge". Fast rören kanske håller längre om de är torra och ett annat rör ligger i dem? På nåt sätt måste man i så fall ha rör som tål att ligga i jorden med fukt och i dessa rör kan man ha kopparrör eller liknande? Jag har ingen aning. Avloppsrör i betongrör? hmm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.