Hej! Dags för kalksten i hallar i hus från 1700-tal. Vad anser ni när det gäller läggning av golvet.
Lägga stenarna, som är kvadratform,
kant i kant?
Omlott?
eller i diagonaltmönster?
Med fris i kant, eller inte?

Är själv mest inte på kant i kant...

Tacksam för tips och synpunkter.:)
 
Jag antar att det handlar om stenar som är jämnstora. Om de är det och åtminstone hyvlade tycker jag de skall läggas kant i kant. Läggningsmönstret skall inte dra uppmärksamheten från den vackra stenytan.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Använd sommaren till att besöka gamla slott och se hur de gjorde då.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Du har i princip två alternativ om de är kvadratiska och i två kulörer. Antingen i halvförband huller om buller färgmässigt, eller i rutmönster, men då måste det vara en ordentlig kontrast mellan tex ljus grå och mörk grå, annars blir det litet vagt.
Ett tredje alternativ är en rak fris, tex av den ena kulören runt hela rummet och sedan rutmönster fast på diagonalen inuti - men detta passar bäst om det är vitt svart, dvs typ carrara mot grön/svart belgisk, och det är möjligen alltför kungligt för en enskild, som Gustaf III sade om Övedskloster...
 
Tack...Det är enbart grå sten från Borghamn men visst, kontrasterna går från brunt till grått... Vi tänkte nog lägga dem kant i kant...om några timmar är det dags så om någon har en varningsflagg för vårt tänk ser jag den gärna nu 😱
 
är det samma kulör blir uttrycket inte så mkt kontrasterna utan fogen, så då skulle jag lägga dem i halvförband, mindre rutigt, normalt kyrkoentrée...
 
Tack! Just här så är det pytteliten gästtoalett som är 1,10 bred och 1,30 lång så då känns det lite plottrigt och lägga dem i halvförband kom vi fram till. Såg bilder från stensal på slott bla och då låg stenen kant i kant. Det är lite skiftningar i stenen...borstad sten så den ser gammal ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.