AndersS skrev:
Det påverkar när du tar dina grenar och övrig ved. Tar du grenar från vinterfälld löv så är det minimalt med vätska, däremot om du hugger veden på försommar/sommar så kan den behöva längre torktid då träden har maximalt med vätska som sugits upp. Så tar du sommarhuggen ved i små dimensioner som inte klyvs bör du låta den ligga över vintern till nästkommande vinter, kluven ved kan torka snabbare beroende på förhållanden.
Det kom allt från samma björk som var nertagen medans det ännu var snö. Dom grövre bitarna som jag klöv torkade bra till vintern.

Jag brukar stapla min ved utomhus först och bara lägga något ovanpå som skydd mot regnet. Tycker inte det som ligger i mitten av högarna torkar ordentligt.
 
Daniel 109 skrev:
Snabbast torkar det om man fäller på sommaren och låter bli att kvista. Om man låter det ligga tills bladen vissnat så har mycket fukt torkat bort. Men tex björk blir väldigt mycket jobbigare att klyva när det är torrt. Så det finns nackdelar med den metoden. Har man enstaka tunna vedträn som inte torkat så märker man nog inte det. Men jag vet att de torkar väldigt dåligt. Jag har haft lite brasved liggande inne i över ett år, ändå bubblade det om den när den sedan eldades. Man behöver klyva eller öppna upp barken på något vis över på tunna dimensioner. Är det fällt med skördare kan den orsaka tillräcklig skada på barken.
Jag har många gånger funderat på vad det är som bubblar i ändan på veden. Ibland kanske det är vatten. Men jag har eldat brädbitar som jag vet varit helt torra som det också bubblat i änden på. Kanske det skiljer mellan olika träslag.
 
Niq skrev:
Det kom allt från samma björk som var nertagen medans det ännu var snö. Dom grövre bitarna som jag klöv torkade bra till vintern.

Jag brukar stapla min ved utomhus först och bara lägga något ovanpå som skydd mot regnet. Tycker inte det som ligger i mitten av högarna torkar ordentligt.
Låt den ligga i en hög över sommaren så kommer den att torka och du behöver inte täcka den med något.
 
Har provat tyckte inte att det hade torkat ordentligt det som var i mitten.
 
Efter midsommar är luftfuktigheten ofta så hög att det torkar långsamt. Jag siktar på att klyva innan påsk, sedan bör det ligga helt öppet till midsommar, sedan täcks det eller flyttas in. Med täcks menar jag att täcka åvansidan gör regn. Det ska fortfarande vara öppet på sidorna.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt, ved som ska användas till kommande vinter ska vara så torr till midsommar att den staplas och täckas.

Sedan beror det ju på vilken ved det är löv eller barr, eller om man t.ex. tagit hand om några torrgranar.
 
Redigerat:
Ursäkta en fåvitsk pensionär: Vad är en bandkniv?
 
Daniel 109 skrev:
Efter midsommar är luftfuktigheten ofta så hög att det torkar långsamt. Jag siktar på att klyva innan påsk, sedan bör det ligga helt öppet till midsommar, sedan täcks det eller flyttas in. Med täcks menar jag att täcka åvansidan gör regn. Det ska fortfarande vara öppet på sidorna.
Jag täcker på ovansidan OCH mot väster arifrån regnet regnet och snön
blåser in. Inbillar mig att torkningen går snabbare då.
 
Det funkar säkert. Men man ser ju en del som täcker hela högen med en presenning, det är inte bra.
 
kapar du med motorsåg så rispa upp barken längs hela stocken..

(har inte läst alla inlägg)
 
Daniel 109 skrev:
Det funkar säkert. Men man ser ju en del som täcker hela högen med en presenning, det är inte bra.
Takplåt ! Inte så snyggt, Men det är ju bara älge som
ser det.
 
Jag har tagit om hand en del skrotbilar och motorhuven är ganska lagom till en pall med ved.

Protte
 
AndersS skrev:
Helt rätt, ved som ska användas till kommande vinter ska vara så torr till midsommar att den staplas och täckas.

Sedan beror det ju på vilken ved det är löv eller barr, eller om man t.ex. tagit hand om några torrgranar.
Mätte väldigt noggrant förra året när jag fick vedleverans i början av maj. Vägde vedklabbar varje vecka och hade dem på olika ställen: utomhus utan skydd, utomhus under skydd, i vedbod som blir ganska varm i solskenet, i garaget som håller sig svalare, inomhus i huset...

För samtliga gick vikten ner fram till början/mitten av augusti, då började de gå upp igen. Så någon gång under juli är det i mina ögon lagom att lägga in under tak.

Värt att notera är att veden dessutom ökade i vikt när jag tog in den i huset under vintern. Marginellt, men ändå en liten ökning pga den torrare luften ute kontra fukten inomhus.
 
Rönnerdahl skrev:
Ursäkta en fåvitsk pensionär: Vad är en bandkniv?
Som ett knivblad med handtag i båda ändar. Fungerar ungefär som att hyvla en stock när den används.
 
Spåntekniv kallar vi den i Göteborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.