Jag är sugen på att göra något liknande på min tomt. Har 10 meter prickmark så blir ändå inget större garage nere vid vägen även om jag skulle kunna tänka mig att gå en bit med matkassarna.

Vore intressant att få en uppfattning om hur du gick tillväga för att komma igång. Började du med att anlita arkitekten för att sedan använda det som underlag till offerterna eller? Vad är det för typ av företag som klarar denna större typ av projekt? Vet inte riktigt var man börjar så kanon med lite input!

/ C
 
CarlG skrev:
Vore intressant att få en uppfattning om hur du gick tillväga för att komma igång. Började du med att anlita arkitekten för att sedan använda det som underlag till offerterna eller? Vad är det för typ av företag som klarar denna större typ av projekt? Vet inte riktigt var man börjar så kanon med lite input!

/ C
Började med arkitekten ja, sedan en del offerter men skarp offert egentligen först efter bygglov var beviljat då entreprenören fick vara med och ta fram konstruktionsritningar osv. Entreprenören är i både mark- och byggentreprenör.

Lycka till! Hör av dig med frågor :)
 
  • Gilla
CarlG
  • Laddar…
Nu på morgonen var maskinisten och sprängaren på plats och förberedde för dagens sprängningar:

Grävmaskin märkt Volvo arbetar bland stora stenblock på en byggarbetsplats med grönska runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är ni inte oroliga att huset ska skadas vid spängningarna? Hur gör man när man spränger försiktigt?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Är ni inte oroliga att huset ska skadas vid spängningarna? Hur gör man när man spränger försiktigt?
Nej inte direkt.

Små (grunda) och få hål. Få laddningar åt gången. Anledningen till att det sprängs försiktigt är för att det finns en närliggande underjordisk tunnel som tillhör kommunen så vi fick extra restriktiva krav på högsta vibrationsvärden. Typ 1/3 mot normalt.

Finns ju folk som spränger alldeles inpå huset. Det här är ju ändå kanske 8m ifrån.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Även om de kör små laddningar är det rätt mäktigt just när de fyrar av 😁


Grävmaskin lyfter gamla markstenar vid en trädgårdsrenovering, med en person som tittar på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Är det fast pris på sprängningen eller går de på löpande räkning för just den delen? I mina initiala efterforskningar har jag förstått att det kan vara svårt att få fast pris på markarbeten eftersom man inte vet hur det ser ut innan man sätter igång (men det kanske var tydligt hos dig om det är 100% berg :) ?

Det där med kommunal tunnel var intressant. Hörde av en granne att käppalatunneln (Lidingös avlopp) går under hans hus (han får ej borra för bergvärme), så det låter ju som jag kan ha samma problem där att sprängarna får ta det lilla lugna (om det nu behöver sprängas vilket är oklart)

Med vänlig hälsning,
Carl
 
CarlG skrev:
Tack!

Är det fast pris på sprängningen eller går de på löpande räkning för just den delen? I mina initiala efterforskningar har jag förstått att det kan vara svårt att få fast pris på markarbeten eftersom man inte vet hur det ser ut innan man sätter igång (men det kanske var tydligt hos dig om det är 100% berg :) ?

Det där med kommunal tunnel var intressant. Hörde av en granne att käppalatunneln (Lidingös avlopp) går under hans hus (han får ej borra för bergvärme), så det låter ju som jag kan ha samma problem där att sprängarna får ta det lilla lugna (om det nu behöver sprängas vilket är oklart)

Med vänlig hälsning,
Carl
Fast pris på hela projektet, så ja, men har inte prissättningar som är "äkta" för varje moment även om betalningsplanen är knuten till slutförandet av olika moment.

Här är NÄSTAN 100% berg men svårt att veta hur mycket som går skrapa av (det var naturtomt + fyllnad för terrass där de spränger) så klart och det var lite mer berg än vad de hade trott.

Hittills inga problem att hålla sig under de striktare vibrationsgränsvärdena ;)
 
Och så här såg det ut vid dagens slut:


Byggarbetsplats med grävmaskiner, rörläggare och högar av sten och grus framför ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarlG och 6 till
  • Laddar…
I helgen var maskinisten på plats och rev murar / staket och började schakta ut för gjutning av fundament för gräsmattan.


Trädgård under ombyggnation med raserade murar och utgrävning inför fundamentläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Schaktat område med uppgrävt gräs och jord, delvis rivet staket och en grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CarlG och 1 till
  • Laddar…
Hur går det med projektet? Vore kul att se om du gjort några framsteg sedan sist :)
 
Inte hänt så mycket då det varit kort vecka och de tre dagar de var här så var det fortsatt långsam sprängning. Svårt att se på bild hur mycket som hänt men här kommer lite bilder ändå :)


Byggarbetsplats med hög av sprängda stenar och en grävskopa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bergig terräng med stora stenblock och sprängd sten i ett byggprojekt med vegetation i bakgrunden under solnedgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tvåvåningshus med ljust träfasad står nära en brant klippig sluttning med sprängda stenar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
shomakie och 2 till
  • Laddar…
Idag sprängdes det sista och makadamen kom.


Grushögar framför en grävmaskin på en byggplats med hus och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det har visat sig att vi kan behålla husets gamla brunn (som vi upptäckte i samband med detta projekt). Den innehåller i dagsläget uppskattningsvis 5kbm vatten, planen är att sätta en pump till den och ha till trädgårdsbevattning. Grävmaskinisten har satt ett 45cm-rör ner till brunnen så vi kan fylla upp runt det.

Skrev tidigare om bergvärme, vi har beslutat oss för att köra på det och har fått bra totalpris på installation + konvertering av villan.

Vi har också stött på vårt första problem. Det visade sig att nuvarande uteplats vid vår entré är 30cm lägre än på ritningarna, och garagets yttertak ska ju linjera med denna uteplats. Ska fundera på vad som är bäst väg framåt där, lutar åt att antingen göra garaget lägre (finns ingen budget för att sänka marknivån igen) eller höja nuvarande uteplats 30cm.
 
  • Gilla
stekv
  • Laddar…
Edit: uteplatsen ligger 48cm lägre än på ritningarna, men vi kan sänka garageplattan 20cm så kvarstår 30cm diff.

Fattade beslutet att sänka takhöjden på garaget 30cm. Innertakhöjden (med platt tak) blir då 2,80, hade varit maffigt med initialt planerade 3,10 men men.

Skulle vi höja nuvarande uteplats 30cm så behövs nog ungefär 13kbm grus och man kommer inte dit med grävare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.