Har en fråga som jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde besvara eller ge mig råd.
Vi har precis köpt hus med hyfsat stor tomt och lantligt. För att få råd till dom sakerna vi vill, tex utbyggnad och carport hade vi en tanke om att sälja gästhuset på tomten till min får och på så sätt få ett slags förskott på arvet eftersom tanken är att vi får tillbaka huset den dag min far går bort. Vi hade tänkt att skriva något slags kontrakt om att om min får dör så här hans fru rätt att bo kvar i huset i 10 år. Vi ska även skriva att vi har rätt att efter 10 år köpa tillbaka huset till samma pris om vi känner att det här fungerade inte, vi kom för nära varandra eller liknade problem...

Min fråga är nu om det ens går och är det krångligt? Hur löser jag/vi det på smidigast sätt utan behöva betala massa skatt? Alla förslag välkomnas!

Tack på förhand!
 
Kan ni inte bara hyra ut det till dem? De kan ju betala flera år av hyra i förskott om ni behöver en klumpsumma direkt.
 
  • Gilla
Tonyboy6y
  • Laddar…
Hemmakatten
Din far skulle kunna låna dig pengarna direkt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Slipper jag betala skatt då?
 
Hemmakatten
Om du menar mitt svar så är det ingen skatt på ett lån. Om lånet löper med en ränta och du betalar räntan så är räntebeloppet avdragsgillt i deklarationen.

Om du menar gustavk's förslag så får du ha 40' i skattefria intäkter per år plus att du kan kvitta underhåll och reparationer mot hyresintäkter. (inte helt säker på det sista)
 
Gåvor är skattefria.
 
ullberg
Hemmakatten skrev:
Om du menar mitt svar så är det ingen skatt på ett lån. Om lånet löper med en ränta och du betalar räntan så är räntebeloppet avdragsgillt i deklarationen.
Samtidigt är väl räntan skattepliktig för mottagaren...
 
Hemmakatten skrev:
Om du menar mitt svar så är det ingen skatt på ett lån. Om lånet löper med en ränta och du betalar räntan så är räntebeloppet avdragsgillt i deklarationen.

Om du menar gustavk's förslag så får du ha 40' i skattefria intäkter per år plus att du kan kvitta underhåll och reparationer mot hyresintäkter. (inte helt säker på det sista)
Nej, att kvitta underhåll osv. förutsätter att du har lite större uthyrningsverksamhet och bedriver rörelse. Men då får du å andra sidan inte de föärsta 40 000 skattefritt.
 
Hemmakatten
ullberg skrev:
Samtidigt är väl räntan skattepliktig för mottagaren...
Så är det förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.