kimf
11 900kwh,
170kvm + 30kvm garage (uppvärmt, vattenburet element)
2 vuxna
bergvärme
enplanshus med platta på mark
1964
ej tilläggsisolerat (men ska snart)
ca 22grader inne
kyl, frys, spis över 20 år gamla
Halland

Fixade bergvämre i somras, men sommarmånaderna kördes på elpatron, då vi satte in bergvärmepannen drygt två månader innan borrhålet blev klart. Så räknar med närmare 10000 kwh med nya kylvaror och tilläggsisolering.

Förra ägaren hade elpanna till vattenburet, bodde ensam, och väldigt hög innetemp (25 grader, p.g.a sängliggande). Låg på ca 40 000 kr om året.

Stapeldiagram som visar månatlig elförbrukning i kWh för 2016 och 2017, där gråa staplar representerar elpanna och gröna bergvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gråa staplar från jan-april är med EL-panna från 80-talet
Gröna staplar är bergvärme
 
Cancerman_777 skrev:
Lägg därtill sämre spridning av värmen eftersom Direktverkande el inte sprider i närheten lika bra som en fläkt.
Element i varje rum måste väl ge betydligt jämnare värme än en fläkt på ett ställe?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
useless skrev:
Element i varje rum måste väl ge betydligt jämnare värme än en fläkt på ett ställe?
Elradiatorer: fullt av eller fullt på.

Llvp (idag): varierande beroende på behov.

Ingen aning. Llvp blir smartare och smartare för varje generation. Oavsett vad så var det inte värmespridningen som var ifrågasatt av TS, utan förbrukningen i husannonsen, och den är ren lögn.
 
K
Rubriken på förstasidan avslöjar inte om trådskaparen tycker att det är mycket eller lite. :)

Ett modernt hus ska väl gärna dra under 40 kwh/m2 och år för att uppfylla dagens krav
 
Det är en låg förbrukning, men den är knappast orimlig. Dock är det givetvis inte säkert att andra boende skulle få samma förbrukning. Det är ett tvåplanshus vilket minskar väggytan. Den har en inbyggd altan så att större delen av ena långväggen aldrig utsätts för vind. Fönstren är utbytta mot treglasfönster.

Energideklarationen är ett trubbigt instrument eftersom den bara deklarerar just hur mycket energi som gått åt. Den säger ingenting om förutsättningarna.

Går jag tillbaka och tittar på förbrukningen för mitt hus kan jag se att förbrukningen i början av 2000-talet låg på runt 20000 kWh per år. De senaste åren har jag legat på runt 6000 kWh. Så visst kan det variera avsevärt för likvärdiga hus och rent av samma hus.
 
Kallebo skrev:
Rubriken på förstasidan avslöjar inte om trådskaparen tycker att det är mycket eller lite. :)

Ett modernt hus ska väl gärna dra under 40 kwh/m2 och år för att uppfylla dagens krav
Så du anser att det är tillräckligt att läsa rubriken för att ge sig in i en diskussion? ;)

Ja, men det är inte ett modernt hus det hela handlar om... :)
 
Förbrukningen som står i annonser är ju vad den tidigare boende har haft för kostnader. Man har ingen aning om vilka levnadsvanor de har/hade. Men man kan ju ofta dra slutsatsen att om det är ett dödsbo och låg förbrukning så har de förmodligen bara värmt upp rummen de vistas i; kök och sovrum. Det har jag sett många exempel på. :)
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
malg01 skrev:
Förbrukningen som står i annonser är ju vad den tidigare boende har haft för kostnader. Man har ingen aning om vilka levnadsvanor de har/hade. Men man kan ju ofta dra slutsatsen att om det är ett dödsbo och låg förbrukning så har de förmodligen bara värmt upp rummen de vistas i; kök och sovrum. Det har jag sett många exempel på. :)
Med andra ord inte ett normalt bruk av fastigheten.
 
Kallebo skrev:
... Ett modernt hus ska väl gärna dra under 40 kwh/m2 och år för att uppfylla dagens krav
Om det inte har ändrats på sistone så är det 55 kWh/m2 och år som gäller enligt energinormen. Bostadshus som inte beräknas klara detta får inte bygglov.

Ang TS fråga:
Om det gäller året-runt-boende utan VP, utan vedeldning etc så låter det väldigt orimligt. Då utgår jag från Mälardalen men jag har svårt att tänka mig att skillnaden blir så stor för det. El utan värmepump av ett eller annat slag är DYRT!

Själv bor jag alltså i Mälardalen, i ett dåligt isolerat tvåvåningshus från -39. 66ungefär kvadratmeter.
13000ungefär kWh/år men då är det el till svetsar och liknande i uthusen också.
Men det finns ju givetvis annan värme också, luft-luft höst och vår. Under sju plusgrader räcker den inte till så då är det kamin som gäller. En katalysatorkamin som ger bra och jämn värme hela natten.
Första vintern utan kamin gav elräkningar som närmast förde tankarna till statsskulden. :)
 
Cancerman_777 skrev:
Med andra ord inte ett normalt bruk av fastigheten.
Nä, vem har sagt att det ska vara det?
Annonsen beskriver bara "driftkostnader" och det är ju vad den förra ägaren har haft för kostnader. punkt. Behöver inte vara ett dugg relevant för nästa ägare.
 
Märkliga uppgifter. 11 000 kWh och drygt 14 000 kr?
VA till en kostnad av 10 000?
Väldigt dyr el och VA!!

Dock inte helt orimligt med 11 000 kwh för en riktig snåljåp.

I ett av inläggen påstås direkt-el innebära på/av och låg verkningsgrad.
Med gammal teknik kan det vara så, men med modern "mjuk-el" och intelligent styrning så är det helt annorlunda.
Lätt att styra, motverkar kallras, inga ledningsförluster, effektiv "bortasänkning" och snabb uppvärmning. Kan enkelt fjärrstyras med app mm.
 
Första gången jag såg förra huset (strax utanför Östersund) ligga ute till försäljning drog det 50 000 kWH per år. När vi köpte det var det nere på 25 000 enligt mäklaren. Mitt rekord hamnade på strax över 21 000 kWh. 210 kvm, direktel, byggår 1976. Ägaren mellan första gången jag såg det och tidpunkten då vi köpte det hade installerat ett styrsystem på elradiatorerna så man t.ex. kunde nattsänka temperaturen och det systemet halverade alltså förbrukningen rakt av.

Så jag skulle säga att 11 000 kWh är orimligt men inte omöjligt med rätt förutsättningar.
 
malg01 skrev:
Nä, vem har sagt att det ska vara det?
Annonsen beskriver bara "driftkostnader" och det är ju vad den förra ägaren har haft för kostnader. punkt. Behöver inte vara ett dugg relevant för nästa ägare.
Helt sant och korrekt, dock bör siffror som presenteras vara verklighetskopplade, vilket jag inte anser att dessa är. En annan tanka, och som brukar praktiseras av mäklare, är att man anger att det är ett enmanshushåll, semesterhus eller liknande som ursäkt för extremt låga kostnader.
 
Bor i Norrbotten,enplansvilla 130 kvm, platta som grund, har ytjordvärme med bergvärmepump. Ingen alternativ uppvärmningskälla. Inga elemönt, enbart golvvärme.Återvinningssystem med uppvärmning av varmluft. 10 år gammalt hus med 10 år gamla vitvaror, induktionshäll.
Ensamstående. Led-lampor överallt inomhus, lågenergi utomhus. Diskmaskin anv.ca 1g/vecka, tvättmaskin 1-2 ggr/vecka, beror lite på hur jag jobbar. Duschar 1 g/dag. Ser ytterst sällan tv. En trådlös skrivare i standbyläge o två datorer, en äldre o en nyare avstängda men kopplade till elström. Inomhustemp ca 20-23 grader beroende på temp.utomhus och vilket rum.Full takhöjd i halva huset, (kallare där) andra halvan med normal innertakhöjd. Inget garage. Motor o kupe'värmare till bilen vintertid fr slutet av oktober till sista mars, ca 35 minuter upp till 1 timme/dag kallaste årstiden. Har ändå en el-förbrukning på över 20 000 kwh /år ? Hur kan ni i ett hushåll på två pers klara det på 12 000 kwh/år, det låter som en saga för mig !
Än mer märkligt att en villa med enbart direktverkande el klarar det på 11 000 kwh/år ? Det måste vara fel, eller att ingen bor/bott i huset, utan det har stått rätt kallt. Beboelig temperatur kan de inte ha haft på de kwh.
Som övriga säger, mäklaren har nog hållit ner förbrukningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.