KnockOnWood skrev:
Hej ChristinaH,
det ser ut att kunna bli ett trivsamt hem!

Hoppas ni inte har glömt brandvarnare och eldsläckare nu när julen och juleljusen knackar på dörren :)
Hallå där!
Tack, så roligt att höra 😊!

Faktum är att vi fick en fin vit brandsläckare av Movehome som inflyttpresent 😊.
Vi har dessutom ytterligare släckare och brandfilt sedan tidigare 😊.
Vi valde också att täckna avtal med verisure, inte så mkt för inbrottslarmet skull, utan mer för just brandlarmet. Med hjälp av deras kameror kan de skicka alarm till brandkåren direkt vid en ev rökutveckling.
Det känns väldigt tryggt!
Tack för hinten ändå! Nog så viktigt som du skriver i dessa tider!
Och på tal om, önskar dig en fröjdefull Jul och ett gott nytt!
 
Hej, vi ska i veckan skriva på ett kontrakt på ett move 13 och har lite frågor till er som kommit lite längre i processen.

Om man väljer oinredd övervåning hur har de gjort med bjälklaget, är det cc60 eller cc120?
Är det en spång eller eller färdigt golvspån som ligger där?
Vår mäklare sa att isoleringen för sadeltaket låg på bjälklaget och var bara att lyfta upp när det var dags att inreda övervåningen, stämmer det?

ChristinaH, er lilla lösning med micro och ugn i ett högskåp gillade jag , hur mycket gick det på?
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Hallå där 😊!

Så roligt, då har ni en intensiv och mkt rolig tid att se fram emot 😃👍!

Kan tyvärr inte svara vad gäller den byggtekniska biten. Sambon tror dock cc 120 men det får vi nog låta vara osagt...
Hade från början tänkt att beskriva lite av den biten här i tråden men insåg ganska fort att jag är alldeles för dåligt insatt 😝.
Mitt råd är att skriva ner dina frågor och skicka till din Movehomekontakt (försäljare) så du får vad som gäller svart på vitt. Om han inte kan svara så kanske du kan vända dig till huvudkontoret istället 😊.

Roligt att du gillar vår kökslösning, vi är själva mkt nöjda med den biten 😊.
Dock kan jag inte specificera vad det kostade då vi även la till fullhöjd på skåpen (gick inte att välja till när vi gjorde våra val), samt fick beställa helt nya skåp... Dessutom köpte vi direkt via Vedumkök andra luckor (vitrinluckor).
Våra ändringar gick loss på ngt över 30000 kr. Ja och så bytte vi kakel också, med det har jag för mig stod utanför den affären.

Alltid kul med bilder om ni jag lust att dela med er av bygget 😜. Vi var inne på nr 13 och hade svårt att bestämma oss.

Lycka till med allt!
Vänligen C
 
Hej,

vi har byggt #13 med oinredd övervåning och ganska nyligen flyttat in. Vi har inte golvspån och det skulle inte ingå, takstolarna är på cc 120 och med bjälkar däremellan så det är alltså cc 60 mellan bjälkarna i bjälklaget. Ingen direkt spång att gå på utan bara 2 brädor typ.

Lite osäker på vad du menar med sadeltaket men de har fyllt upp med isolering i hela bjälklaget (2 varv med isolering) plus lämnat kvar en massa isolering så jag kommer nog ha så det räcker (nästan) till när jag ska inreda övervåningen. Då det endast behövs ett varv isolering i bjälklaget för ljuddämpningen så kommer en del av den befintliga isoleringen också användas till väggar/tak när det ska inredas.

Om du har fler frågor angående Movehome eller #13 så är det bara att fråga!

Mvh,
Niclas
 
Hej! Det ser jättefint ut! Vi har precis köpt en tomt och ska till att börja bugg aev. ett Move Home hus. Vi har en liten fundering. En av skillnaden mellan Trivselhus och Move Home är ju att det är enkelgips i innerväggarna, alltså ingen spånskiva bakom. Och vi är lite oroliga att det inte kommer gå att hänga upp saker på väggarna? Typ lite tyngre saker. Har ni märkt av detta något?
 
Hej!
Tack!
Och grattis till kommande bygge 😃👍!
Ska jag vara helt ärlig så har vi tyvärr inte kommit så långt att vi ens har satt upp en endaste tavla 😏.
Vi funderade också på det där initialt men tänker att det inte utgör ngt större problem. Det gäller ju bara innerväggarna och reglarna sitter ju rätt tätt, 45 cc. Vi har skaffat en regelkännare och så gäller det väl att använda sig av rätt plugg om ni ska hänga upp tunga grejer.
Tänker också att ni säkert kan diskutera frågan med era snickare om det är någon särskild vägg som ni redan nu vet att ni ska montera något särskilt.
Vi är verkligen nöjda och trivs kanon så här långt 😊!
Lycka till!
/C
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Tack för feedback! Vi ska ut till tomten idag med hustillverkaren och se över marken och prata om vilket hus som passar oss, men det blir nog Move#6 eller Move#8 tror jag. Det ska bli jättespännande!
 
Mikael_L
Det är jätteskönt att ha träskivor bakom gipset när man ska hänga upp saker. Man behöver typ aldrig bry sig om var reglar går och kan hänga upp saker fritt, även med enkla upphängningsanordningar som bara en liten spik eller skruv. Så därför valde jag själv att sätta OSB bakom gips. Det ljuddämpar också lite mer.

Men det dock inget jätteproblem heller att ha endast gips på väggarna. Många hustillverkare har så, även fast allt fler övergår till att sätta någon träfiberskiva bakom.

Det finns gott om olika saker att hänga upp i gips med. Riktigt lätta grejer, affischer och lite mer än det hänger man med häftstift eller så.

Sen finns det en del olika smarta gipskrokar för lätta till medeltunga upphängningar, och sen gipsankare, mollysplugg osv för medeltunga till ganska tunga upphängningar.

Och först efter detta måste man verkligen leta reda på reglarna.

Se denna PDF:
http://www.norgips.se/getres/index1,1749.htm/64e570a29134502c452666d0641a5a4b07b012b5.pdf


Det finns folk som till sin förvåning upptäckt att överskåpen bara suttit fast med molly-plugg i enkelgips när dom rivit sitt kök, och undrat lite hur det har klarat alla tunga tallrikar och glas i 25 år ... ;)


Men ja, det är skönt med träskiva bakom, men jag tycker inte att man ska skippa ett hus man i övrigt verkligen vill ha bara därför. :)
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tack jättebra PDF den ska jag spara. Vi fick också veta att de väggar man ev. funderar på att hänga en TV på ,kan man få förstärkta om man ber snickaren på plats.
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Toppen, då löser det sig 😊!
Kul om ni har lust att dela med er av bygget om det blir att ni skakar hand!
Mkt bra länk Mikael, tack för den!
 
Hej. Vad fint hem ni har fått, eller köpt :)
Fina val ni har gjort också, på kakel, golv mm :)

Hoppas ni kommer att trivas i ert nya hus..
 
  • Gilla
ChristinaH
  • Laddar…
Tack Östlund!
Känna fin fint så här lång även fast kidsen i rasande takt håller på att riva kåken 😂😝
 
ChristinaH skrev:
Tack Östlund!
Känna fin fint så här lång även fast kidsen i rasande takt håller på att riva kåken 😂😝
Hej Christina!

Med risk att öppna en gammal tråd tänkte jag ställa lite frågor, då jag och min sambo håller på att ska börja bygga med Movehome.

Vi har själva valt movehome 202, som verkar likna rätt mycket på den ni har valt! Dock med annat namn.

Jag undrar lite hur det är att bo där nu, 2 år senare. Har allt funkat som det ska? Några problem som uppstått eller är allt fortfarande tip-top?
Hur bar ni er åt för att göra ändringar i köket? De kör ju ganska hårt på konceptet att du väljer det som finns! Vi funderar på att göra liknande saker, då standard luckor inte är de vi önskar att ha! Var det inräknat i offerten att ha inbyggnadsugn i högskåp, eller fick ni lösa det direkt med med Vedum?

ha det bäst!

Mvh
Grim & Johanna
 
Hej
Hoppar in här för vi har också lösnigen med högskåp för ugn och micro i vårt 201 som vi flyttade in i gör tre månader sedan.
Var för det första inte ok att ändra så vi frågade inte utan pratade direkt med snickarna och elektrikern.
Beställde högskåp, lådor till hålet där ugnen satt samt lucka där micron satt från Vedum i Uppsala.
14000 + extrajobb för snickarna för ca 2000.
 
Hej!
Jag och min sambo har precis fått klart med tomt, och nu kollar vi på husleverantörer. Vi är intresserade av H-hus. Varit i kontakt med både fiskarhedenvillan samt MOVE-Home
Fick bra intryck av båda försäljarna, men MOVE home 105 passar oss bättre ( budget mässigt). Nu skulle vilja höra om någon här inne byggt med MOVE Home nyligt? För-nackdelar. mycket oförutsedda utgifter? ( inte markarbete)
Tacksam för alla svar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.