får man dra ekk-light / eller annan elkabel löst runt dörrkarmen?
dvs inne i väggen mellan fodren.

och sedan täcka med foder?

finns det några specifika krav då kabel går från "karmutrymmet" och ut på väggen mot ett utanpåliggande uttag - typ dragavlastning/ klamring etc.

Tanken är att låta uttaget sitta dikt an fodret och göra urtag i foder ( vägg där kabeln kommer fram
 
Löst förlagd kabel i väggar skall vara utbytbara, det är den knappast om den ligger mellan karmen och regeln så nej.
Lägg en kulo utvändigt runt dörrfodret.
 
elmont skrev:
Löst förlagd kabel i väggar skall vara utbytbara, det är den knappast om den ligger mellan karmen och regeln så nej.
Lägg en kulo utvändigt runt dörrfodret.
Kanske en dum fråga, men om jag tar bort fodren så kan jag ju byta kabeln? Tolkar ts fråga att han vill lägga mellan väggregel och dörrkarm, inte inne i själva väggen, men det kanske definieras som vägg.
 
AndersS skrev:
Kanske en dum fråga, men om jag tar bort fodren så kan jag ju byta kabeln? Tolkar ts fråga att han vill lägga mellan väggregel och dörrkarm, inte inne i själva väggen, men det kanske definieras som vägg.
Har inte själv någon behörighet men det måste väl rimligtvis betyda att man ska kunna koppla ur i båda ändar av kabeln och sen kunna dra om den. Annars kan man ju gjuta in den in grunden men den går fortfarande att byta fast med viss åverkan :p
 
Jo precis mellan regel och larm.
Går ju enkelt att lossa foder och dra om kabeln om det skulle behövas.
 
Kabel i dörrfoder och liknande håligheter är visserligen tillåtet, men...

När det gäller dolda ledningar så bör de antingen
- ligga så djupt att den är oåtkomlig för spikar, eller
- ligga löst så att den glider undan för en spik (kräver dragavlastning i dosor och spikskydd där den inte kan glida undan (t.ex genomföring i reglar)), eller
- ligga där man kan förvänta sig en dold kabel (raka stråk mot dosor, i linje med rummets kanter).
Så kan man lösa risken för genomspikning så är det lugnt. Det har dock förekommit olyckor vid montage av larmsystem där hela dörrkarmen (i metall) blivit strömförande..
http://www.fluxio.se/forum/olyckor-och-tillbud/14336-spaenningssatt-doerr.html

En utanpåliggande kabel är synlig och därmed skyddad på ett naturligt sätt. Är den förlagt av en skicklig hantverkare kan den t.o.m vara snygg :cool:

Det finns heller inget krav på att alla ledningar måste gå att byta ut. Det är endast då man har avsikten att de ska gå att byta som det finns lite regler. En kabel i en dörrkarm bör ju gå att byta utan större arbete.

Till sist så brukar man inte lägga kablar i dörrkarmar, vilket sammanfattningsvis jag tycker avråder från denna lösning. Så försök hitta ett annat alternativ.
 
  • Gilla
JanneSjo och 2 till
  • Laddar…
Blir det någon skillnad om man fräser ur lite och lägger in en elslang i karmen? Då är ju trådarna lätt utbytbara men den ligger fortfarande på ett oväntat ställe.
Tänker att det skulle vara enklare att dölja ingreppet med en dörrkarm än att behöva spackla och fixa ytskikt mitt på väggen.
 
Undrar varför sverige och kanske fler länder? har dessa regler egentligen? I andra länder dras ju nästan all el med typ EKK och buntas inne i väggar och gjuts in och allt vad de gör. Verkar inte vara nå problem med sådant där.
Här renoveras ju det mesta ganska frekvent så det där att man ska kunna byta kabel i rör måste ju vara en skrivbordsprodukt som inte fyller nån funktion? Egentligen? Eller menar de att ett hus byggt i sverige med svensk standard står orört i 70-80 år och då kommer nästa ägare och konstaterar att kablarna är dåliga och vad skönt att det är rör, vi drar i nytt bara. Näe i själva verket är nog det där huset ombyggt och renoverat trettielva gånger inkl all el och då hade det troligen fungerat lika bra med kabel löst i vägg som andra kör med.
 
Stefan1972 skrev:
så det där att man ska kunna byta kabel i rör måste ju vara en skrivbordsprodukt som inte fyller nån funktion?
Vet inte det. Jag gillar då verkligen rör när man exempelvis vill "bygga om" ett rum till skyddsjordade uttag. Normalt sett avsevärt snabbar och billigare att dra i en gulgrön tråd i befintliga rör än att byta (ingjutna:wow:) kablar.
 
Stefan 1972, skillnaden i kostnad för slang och tråd kontra tex EKK (det är ju inte enbart kabelns pris som ska räknas utan även dom tillbehör som behövs) är marginell och det blir lite bättre/framtidssäkrare med slang. Dessutom är slang/dosor för infällnad, ett helt system med alla detaljer som kan tänkas behövas.
Och eftersom det inte finns någon avsevärd fördel med "lösa" kablar så är det sällan någon som använder det.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Blir det någon skillnad om man fräser ur lite och lägger in en elslang i karmen? Då är ju trådarna lätt utbytbara men den ligger fortfarande på ett oväntat ställe.
Tänker att det skulle vara enklare att dölja ingreppet med en dörrkarm än att behöva spackla och fixa ytskikt mitt på väggen.
Det skulle bli en avgörande skillnad i mina ögon, till det sämre :(

Om man skulle rangordna de två typer av krav som tas upp här så har vi
1) risken för genomspikning och
...
20) möjligheten att byta ledningen.
Dvs det där med att kunna byta kabeln ligger lååångt ned på listan jämfört med risken för genomspikning.

Så att lägga en slang på ett oväntat ställe där den inte har en chans att undkomma en spik ser jag inte som någon förbättring här.
 
Jo men det är ju just det där med "framtidssäkert" man pratar om hela tiden. Men faktum är ju att det mesta renoveras flera gånger och man kommer ju aldrig dit där anläggningen är 80 år och kablar behöver bytas ut pga ålderskrämpor? Visst det finns de som kompletterar med jord där det behövs och där är det ju bra att det kanske går att dra i en tåt till men övervägande river ju ut till stomme och börjar om hela tiden, det kanske blir helt ny el var 20-30 år i normal hus som rör sig på marknaden och då spelar det ju ingen roll.
Det fungerar ju tydligen utmärkt utomlands? Norge har väl även dem typ EKK klamrad inne i väggen utan rör även de?
 
Stefan1972 skrev:
det kanske blir helt ny el var 20-30 år i normal hus som rör sig på marknaden och då spelar det ju ingen roll.
Jag har inga fakta som stöder detta men jag tror inte att helt ny el så ofta är normen utan snarare ett rätt ovanligt hus.
 
Enligt mina erfarenheter så är helt ny el i "äldre" hus ovanligt, det man brukar göra är att ändra/komplettera/utöka.
 
Jo det är möjligt, jag bara höftade lite. Frågan är bara varför det är som det är här och så annorlunda utomlands. Visst, vi har en hög elsäkerhet rent generellt men det var ju just det här med FK i rör kontra spikat EKK i väggar jag är inne på. Tittar man på engelska byggprogram så är det ju ibland lårtjocka buntar med "EKK" i väggar golv och tak och vad jag vet verkar inte det vara nå speciellt med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.