Vi skall sätta spotlights i vårat badrumstak (vit pärlspont). Nu undrar vi:
Vad behövs om man skall sätta spotlights ovanför dusch & badkar? Är det speciella spots för just sådana ställen :-??

Vi har ett badrum på ca 10 kvm och har tänkt att sätta 2 st över hörnbadkaret, 1 st mitt i rummet (de tre bildar en "triangel") och 1 st ovanför duschen (glasblocksvägg)
Dessutom har vi två halogenlampor i badrumsspegeln...
Räcker det?

Skall man köpa vita- eller aluminiumfärgade till det vita pärlspontstaket?
Vi vill att de skall vara riktbara oxå...
Alla tips mottages!
 
IP44 Klassen gäller för typen av spotlights.

Om det skall fällas in i taket så behövs det en infällnadsburk eller låda.

Om ni inte vill ha riktbara så finns det lampor med olika mycket utfallsvinklar.

Vårt badrum är ca 10 kvm + 1 kvm där duschen är och vi har 6 + 1 spots med dimmerfunktion, mindre än så tror jag blir för lite.

Kolla in på följande sida där finns en hel del olika typer.

http://www.elbutik.se/
 
Tack för ditt snabba svar!
Ok, så även fast vi har ett stort takfönster på 78x98 cm så blir 4 st spotlights för lite?
Våran hantverkare säger att vi bara får rum med fyra stycken spots då kopplingsdosan endast rymmer det. Vad skall jag säga till honom då :-/?

 
OK, men om jag inte minns fel så finns det små runda trafos för antingen 20-70W eller 35-105W som skall få plats i en kopplingsdosa, men den större kanske är för en stor dosa.
Men annars så finns det faktiskt "designade" kåpor till trafos, kolla in sidan 5 i följande länk:

http://www.solar.se/site/images/Elektr transf.pdf

Lycka till!
 
Ok, vad menar du "trafos"? Är det omvandlaren för spotlights eller?
Noll koll, haha!
Ska ner till elbutiken och köpa grejer i dag, måste ha klart förmig vad jag skall ha först bara...

Tack igen :)!
 
Trafos = transformator :), du kopplar ihop 4 st spotlights i en transformator som omvandlar till rätt ström och spänning.

Det blir en del förkortningar ibland ;D
 
Blomman77 skrev:
Tack för ditt snabba svar!
Ok, så även fast vi har ett stort takfönster på 78x98 cm så blir 4 st spotlights för lite?
Våran hantverkare säger att vi bara får rum med fyra stycken spots då kopplingsdosan endast rymmer det. Vad skall jag säga till honom då :-/?
Varför inte använda 230 v spottar, då slipper du trafos! Finns en hel del skrivet om detta på forumet, båda typer har sina för/nack -delar.

Jag förstår inte heller vad lysmasken inte får inte plats med i kopplingsdosan? Om du bestämmer dig för 230 så är det endast ett VP-rör från kopplingsdosan till första spott, sedan vidare till nästa spott, nästa spott o.s.v......
 
Ok, då fattar jag vad "trafos" betyder... Tack :D !!

 

[/quote]
Varför inte använda 230 v spottar, då slipper du trafos! Finns en hel del skrivet om detta på forumet, båda typer har sina för/nack -delar.

Jag förstår inte heller vad lysmasken inte får inte plats med i kopplingsdosan? Om du bestämmer dig för 230 så är det endast ett VP-rör från kopplingsdosan till första spott, sedan vidare till nästa spott, nästa spott o.s.v......[/quote]

Ok, om vi tar 230V så slipper vi alltså transformatorn! Vad är nackdelen då :-? ?
Å, vad är "lysmasken"?

Tack för att ni svarar på alla mina frågor :-* !
 
- Högre värmeutveckling
- En del tycker att det blir ett "kallare" ljus
- Alla vågar inte ha 230 i badrummet ;)

Sorry, elektrikern!
 
ByggaNytt skrev:
- Högre värmeutveckling
- En del tycker att det blir ett "kallare" ljus
- Alla vågar inte ha 230 i badrummet ;)

Sorry, elektrikern!

Ok, vad skall vi göra då? *förvirrad*
Måste fixa detta och handla alla grejer till i morgon!
Vill alltså ha ca 5 spotlights i taket i badrummet.... :)
 
Blomman77 skrev:
[quote author=ByggaNytt link=1134466427/0#9 date=1134476004]- Högre värmeutveckling
- En del tycker att det blir ett "kallare" ljus
- Alla vågar inte ha 230 i badrummet ;)

Sorry, elektrikern!

Ok, vad skall vi göra då? *förvirrad*
Måste fixa detta och handla alla grejer till i morgon!
Vill alltså ha ca 5 spotlights i taket i badrummet.... :)
[/quote]

Vi satte 7 st 35W-spottar på 7,6 kvm. Hellre för mycket än för lite och med dimmer blir det väldigt bra.

Vi var tvungna att använda 2 trafon eftersom den elektroniska trafo vi använde bara klarade 200W. Vi fällde in alla spottar i burkar och trafona fick en egen anpassad plastlåda i taket som sen fick ett vanligt doslock. Därifrån kopplar man till dimmern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.