Tittar ibland på vilka hus som finns till salu i våra gamla jaktmarker, och stötte på detta huset

https://www.svenskfast.se/hus/blekinge/karlskrona/karlskrona/frostgatan-7/165712

Höll på att sätta kaffet i halsen när jag såg årliga elförbrukningen på 11000 kWh, i ett hus från tidigt 80-tal, energiklass D och med direktverkade el som enda värmekälla (inte ens luft-luftpump som många hus i området har).

Hur är det möjligt? De kanske duschar i kallvatten, har 15 grader inomhus eller aldrig använder ugn/spis. Hur realistiska måste dessa siffror vara egentligen?

Vi är tre personer som bor i ett hus från 2005 i ungefär samma storlek med en effektiv frånluftsvärmepump, betydligt bättre isolering och har egentligen inga andra strömförbrukare värda namnet. Ser sällan på tv, lågenergi överallt, kallgarage, snålspolande munstycken överallt, induktion och ca 20 grader inomhus och vi ligger på 11000 kWh. Använder sällan torktumlare, tvättar två maskiner i veckan, diskmaskin två gånger i veckan. Lever extremt snålt när det gäller att förbruka energi, tycker både vi och våra bekanta. Men vi har tydligen mött våra övermän i detta paret som ska sälja sitt hus.

Vad tror ni? Hur kan man i ett så gammalt hus med direktverkande el komma ner i så låga siffror som 11000 kWh?

/HLH
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Bara för att det står så i annonsen behöver det ju inte vara helt sant. Den är skriven av en mäklare ;)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det är inte säkert det är så dåligt energimässigt bara för att det är från början på 80-talet, jag ligger tio år före med mitt hus, och förbrukar också bara runt 11.000kwh (dock med lite hjälp av eld och luftluft).

Be dem att ta fram ett utdrag från elbolaget över hur förbrukningen ser ut över tid, det är inte helt ovanligt att folk åker utomlands över vintern, och låter sina hus stå på min-värme den kalla årstiden.
 
mikael_thn skrev:
Det är inte säkert det är så dåligt energimässigt bara för att det är från början på 80-talet, jag ligger tio år före med mitt hus, och förbrukar också bara runt 11.000kwh (dock med lite hjälp av eld och luftluft).

Be dem att ta fram ett utdrag från elbolaget över hur förbrukningen ser ut över tid, det är inte helt ovanligt att folk åker utomlands över vintern, och låter sina hus stå på min-värme den kalla årstiden.
Det är sant som du säger. Det jag reagerade på främst är att det är uppvärmt med direkt-el, vilket torde ge saftiga elräkningar om man får tro alla värmepumpsvurmare. Sen kanske de är bortresta under de kalla årstiderna, det framgår ju inte av historien. Tycker dock det är imponerande förbrukningssiffror för ett flerfamiljshushåll utan alternativa energikällor.

Kan tillägga att i vårat hus eldar vi varje dag det är kallt med vår braskamin, men gissningsvis gör detta inte mycket för totala uppvärmningsbehovet då den inte är vattenmantlad.

/HLH
 
Jag bor i ett lika stort hus från 83, myresjöhus. Vår förbrukning ligger på 12000kw/år. Vi har förvisso en 310p frpnluftsvärmepump men den sparar nog inte så mycket tror jag. Dessutom har vi två bilar med kupé och motorvärmare och ett direktel uppvärmt gästrum i garaget. Familj med två barn i Stockholmsområdet.
 
En NIBE 310P med fungerande kompressor/värmepump sparar runt 7.000 kWh/år på elräkningen i ett medelstort hus från 80-talet.
 
Jag bor med sambo och två små barn och har runt 11000 i förbrukning per år. Det är dock i ett radhus från -79. Men med bara två ytterväggar sparar man väl en del. Det är direktverkande el, ingen värmepump
 
Det lät verkligen lite för den typen av hus.

Saker som annars minimerar energiförbrukningen för uppvärmning är:

Souterräng
Parhus
Tvåplanshus jmf enplan
Kamin
Nyare hus och tilläggsisolerade.
Värmepump
Extra skyddat läge
 
Jag bor i ett mycket välisolerat hus på 112 kvm, har årlig förbrukning på 11000-12000 kWh.
Tror inte på uppgiften.
 
Bor i radhusgavel på 120 kvm från 1970 och förbrukar också 11.000 kwh. Tre ytterväggar, direktverkande eluppvärmning med två personer i hushållet. Vi är inte särskilt sparsamma med elen utan låter belysning, TV och dator stå på "till ingen nytta". Vårt platta svarta tak sparar nog en del elvärme genom solluppvärmning.
 
Karlskrona. Blir det ens vinter där?
 
  • Gilla
funderarn och 1 till
  • Laddar…
ghoti skrev:
Karlskrona. Blir det ens vinter där?
Läget längst ner i söder påverkar naturligtvis uppvärmningskostnaden.
 
J
Kanske delar de på hushållsel och värmeel enligt någon sorts schablon?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.